hits

Slik blir du lurt til å betale mer...

Dessverre så er det mennesker som leser dette, som føler et voldsomt behov for å forklare meg hvor lavmål det er å beskylde kassapersonalet for svindel, samt kalle de banditter. Jeg orker ikke å gjenta meg i det uendelige, og føyer derfor til dette: Jeg snakker ikke om personalet men de som har makt til å gjøre noe med dette. Det er vel neppe de som sitter i kassen. Så når det er avklart så vil dere kanskje skjønne hva jeg snakker om og ikke minst hva essensen i hva dette er? Det er jo et systemrot av en annen verden, og jeg stiller spørsmålstegn ved det, hvordan er det mulig?! Jeg skriver helt tydelig at jeg ikke er ute etter å gå ut mot en spesiell kjede, og med det heller ikke mot en person eller personal - men, igjen, de som lager disse systemene! At dette forsvares fordi noen føler seg tråkket på tærne, over noe jeg ikke har påstått, er jo latterlig! Det eneste jeg kunne endret på var ordet lurt, men det blir heller ikke riktig fordi det er nettopp det jeg føler meg - lurt! Kanskje noen synes dette er helt greit, og det skal de få lov til. Men, jeg synes ikke det er greit en plass og det må jaggu tåles at man sier ifra om det. Eller skal vi i frykt for å tråkke på noen tær (det ikke engang gjelder), la være? Jeg forstår heller ikke hvordan noen klarer å se den koblingen der, forstår de ikke at om jeg hadde skrevet dette slik de forstår det, så hadde en stor det av både slekt og venner, som er i bransjen fått gjennomgå! Det må vel være noen bjeller som ringer, eller hva?


Ja, jeg skriver lurt, fordi dette skjer altfor ofte til at jeg tror det kan være tilfeldig i alle tilfeller. Om det skulle være tilfeldig så lurer jeg virkelig på hvordan disse butikkene kan gå rundt i det hele tatt, med et slikt rot i systemene sine!

Hva snakker jeg om? Jo, salgsvarer, kampanjetilbud og andre varer som av ulik grunn selges med nedsatt pris. Helt til du kommer til kassen og skal betale....

For en tid tilbake var jeg på en liten shoppingrunde, ikke her i Kristiansand men et annet sted (kvitteringene på bildet er tilfeldig). På under en time var jeg innom to butikker på leit etter en spesiell ting. I begge kommer jeg over noe annet jeg ville kjøpe fordi det var satt ned til reduserte priser samt noe annet krimskrams. Den ene en kampanjevare som allerede hadde gått noen dager, og den andre i en såkalt tilbudsreol. Jeg plukket med meg noe annet også som ikke var nedsatt i pris. 

Men, på den første butikken så jeg tilfeldig at et annet beløp enn det som stod på varehyllen ble slått inn. Jeg tenkte at det blir trukket ifra når hun har slått inn alt! Men nei, når jeg fikk kvitteringen så var det ikke det. Jeg sa selvsagt ifra, og der startet en lang affære for å få den riktige prisen. Køen vokste og betjeningen var stresset. Dette var et beløp som ikke var av det helt store men pokker altså, jeg er ikke interessert i å betale mer for en kampanjevare som allerede har gått over flere dager! Så, jeg stod der til alt var i orden

Lettere irritert forlot jeg butikken, og lurte på hvordan dette var mulig?

Vel, inn i neste butikk. Der hadde jeg litt flere varer i min kurv. Flaks for meg så hadde jeg funnet noe til 70% prisavslag. Blid og fornøyd, og den forrige butikken i glemselens hav stilte jeg meg i kø for betaling. Hva skjer? Joda, jeg syns sluttsummen ble noe høy og så over kvitteringen. Det jeg hadde kjøpt på salg var ikke registrert som salgsvare! Jeg gjorde betjeningen oppmerksom på det. Han beklaget og sa at han måtte regne ut salgsprisene manuelt! Frem med "kuleramma", for å få riktig beløp! Der også vokste køen seg stor, min lille shoppingrunde tok lengre tid enn jeg egentlig hadde tenkt til.

Dette hører ikke til sjeldenhetene, tvert imot. Det hender veldig ofte at jeg oppdager at den prisen jeg betaler ikke er i samsvar med hylleprisen. 

Jeg kjenner at jeg koker når jeg opplever dette, og jeg er ikke alene. Det er merkelig at jeg ALDRI har opplevd at en vare blir solgt til en pris som er under den som står på hyllereolen, er det ikke? Dette er dårlig kundeservice og dersom det er så vanskelig å holde orden på prisene så for himmelens skyld legg ned butikken. Når det blir snakk om differanser på flere hundre kroner på en liten handletur så syns jeg det blir drøyt! Dessuten så kan en liten svipptur innom butikken bety veldig mange minutter ekstra, når både en og to ansatte skal sjekke opp i dette. 

Hva med de som ikke våger å si ifra, i frykt for å virke kjip? Det er ikke gøy å stå i køen å påpeke at prisen er feil. Hva med de som ikke oppdager dette? Hvor går disse pengene? Slik jeg har forstått det så er det viktig at kassen er presis, og tilbud/kampanjerpriser er vel ikke unntak?!

Selvsagt gjør man feil og det er forståelig, men når det gjentas gang på gang, hvor er bristen da? Hvorfor ikke registrere salg/kampanjer i kassen før det legges ut så dette unngås? Lokketilbud skulle kanskje hete luretilbud?

Så, sjekk kvitteringen din. Jeg er sikker på at du ofte betaler langt mer enn du egentlig skulle! La det gå prinsipper i at du ikke skal betale en krone mer, kanskje må butikkene da snu. Og når du opplever at noen før deg i køen oppdager slikt så ha det i bakhodet at det kanskje er deg det gjelder neste gang.

Etter at jeg skrev dette innlegget, for noen mnd. siden, så sjekker jeg alltid kassalappen. Jeg skal ikke si annet enn at det burde du også gjøre, for dette er helt vilt!

Og igjen, jeg er ikke ute etter å "ta" noen, men det må da vel gå an å forbedre dette systemet på noe vis? Del gjerne innlegget, og gjør folk mer oppmerksom på denne "bristen". Det kan være mye å spare på det!

https://www.facebook.com/lillja.blogg

#blogg #shopping #svindel #prislapp #kampanjevarer #kampanjepris #tilbudsvarer #nedsattpris #lurt #fullpris #lokketilbud

 

 

20 kommentarer

jeg har lært meg til å legge sammen prisene på ting.

Det gjør jeg automatisk, og vet hva beløpet skal være. På lik linje som det å regne ut en salgsum om noe er satt ned med 70%.

Jeg har jobbet i butikk i mange år, og vet at det er viktig å få rett pris inn.

Jeg har ståtti butikker og solgt varene til lavere pris på bakgrunn av dårlig prising av ansatte.

Så jeg har opplevd begge deler på begge sider av en kasse.

Moralen er nok å faktisk være bevist her, og det er jeg.

Skal jeg kjøpe salgsvare. Ja da skal det være salgsvare.:)

Lillja.blogg.no

01.05.2015 kl.11:45

Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Enig :)

Malinshjerte

01.05.2015 kl.12:22

Det er viktig å følge med. Jeg har og jobbet i butikk og vet det er mye tull med priser, man må være oppegående og våken. Selv om man skulle tro at man kunne stole på at butikken holder styr og priser og slår inn rett!

Lillja.blogg.no

01.05.2015 kl.12:25

malinshjerte: Ja, og mange klarer ikke å følge med av ulike grunner...

Miriam

01.05.2015 kl.12:39

Dette er ikke bevisst lureri, trolig har butikkene en eller annen slabbedask som ikke bruker programmene riktig, eller som ikke bytter ut etikettene eller tar vekk tilbudene når de er ferdig. I programmene legger en inn en dato som et tilbud skal gå tilbake til original pris til, men så kommer gjerne den dagen, og de glemmer å fysisk fjerne tilbudsprisen fra butikken (med mindre de har elektroniske hylleetiketter, som flere og flere får). Årsaken til at du ikke opplever at prisen i kassen er lavere enn det som står på hyllen, er logisk nok at de fleste priser går opp, og ikke ned.

Jeg sier ikke at det er greit, fordi det er det ikke, men er luta lei av folk som genuint tror at dette er noe butikkene gjør med vilje. I en stor matbutikk trenger en bare at en av flere titalls ansatte ikke gjør som han skal, før det blir rot. Jeg sitter kun i kassen, men er lei over at kunder kaller meg en svindler. Jeg har ikke noe med prisene å gjøre, men sier i fra om jeg får beskjed om at noe er galt. Om det kommer en kunde og klager, sier jeg beklager, skal si i fra - og gir pengene tilbake.

Jeg er vant med at folk sier i fra når prisen er en krone for høy, det går helt fint, vi som sitter i kassen synes ikke folk er kjip for det. Arbeidet som kreves for å gi pengene igjen er jo det samme for en krone som for ti kroner...

Lillja.blogg.no

01.05.2015 kl.12:44

Miriam: Hmmm, du er lei av folk som tror de blir lurt med vilje? Javel, jeg er vel i min fulle rett til å mene hva jeg vil, når det gjelder hvordan mine penger forsvinner ut i det blå. Dette hører ikke til sjeldenhetene, og da må man få lov å si ifra, uavhengig om du er luta lei... Jeg er også luta lei!

Og om det er èn ansatt som ikke fungerer, eller de har et system som ikke fungerer, eller de ansatte har en dårlig dag... Eller hva som helst så er vel ikke det noe jeg som kunde skal måtte tenke på. Er det?

Toril

01.05.2015 kl.18:59

Det er kjempeviktig å følge med altså, og jeg tror mange lar seg lure, og tenker ikke over det. I en periode (i to uker) kjøpte jeg det som Bunnpris kalte for "Rar frukt og grønnsaker". Det var grønnsaker og frukt på tilbud, for å lokke kjøperne til å tro at det var billigere. Da jeg skulle begynne å spise gulrøttene var de tvers igjennom råtten, og jeg kastet nesten en helt pose gulrøtter, og smaken var pyton. Snakket med flere som også hadde kjøpt frukt på dette "lokketilbudet", og de sa det samme. Frukta var råtten og vond på smak. Hvorfor i huleste selge noe sånt? Tipper dette var restopplag av frukt og grønnsaker som hadde gått ut på dato. Svindel kaller jeg slike lokkekampanjer.

Vi kundene må jammen følge med!

Ønsker deg en kjempefin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg :)

Bloggklem fra Toril

Lillja.blogg.no

01.05.2015 kl.19:03

Toril: Det er jo enda værre og helt forkastelig. Huff... Ja, her må en være våken!

Miriam

02.05.2015 kl.01:18

Lillja, jeg mente ikke at du ikke har rett til å mene hva du vil, og det sa jeg heller ikke. Men ja, jeg er sliten av at kunder tror at dette er noe som gjøres bevisst. Har man en eneste ansatt som ikke gjør jobben sin som han skal, så er dette noe som lett kan skje. Heldigvis får butikken jeg arbeider i snart elektroniske prisetiketter.

Jeg har heller ikke sagt at dette er greit, om du tror jeg mente det så tror jeg du har misforstått meg ganske kraftig. Jeg er selv jusstudent, og har tatt mang en snakk med kunder som åpenbart tror at jeg ikke vet at det er hylleprisen og ikke kasseprisen som er det folk skal betale (alminnelig avtalerett). Om folk påpeker det, så ordner jeg det. De får pengene igjen. Jeg vet fryktelig godt at det er veldig beklagelig, og at det ikke skal være sånn.

Men ja, jeg er lei av at kunder tror at vi BEVISST svindler folk. Den holdningen jeg har fått fra noen kunder er ikke noe jeg ville ha latt min verste fiende oppleve. Det er jo en del av jobben, visstnok, men jeg kan likevel si at det absolutt ikke er en gøy del av den. Når jeg selv en sjelden gang opplever at en pris i en annen butikk er gal når jeg kommer i kassen, kaller jeg likevel ikke hun/han som sitter i kassen for en svindler.

Lillja.blogg.no

02.05.2015 kl.18:53

Miriam: Jeg skjønner deg og. Men, som forbruker der det er mine penger det handler om, så bør man også klare å skille sak fra person.

Som regel så er betjeningen hyggelig og ordner opp uten problem. Og det er vel neppe betjeningen men eierne som står for prissetting, tilbud og kampanjer.

Du er heldig som opplever det sjeldent, for det er dessverre altfor mange som opplever det ofte. Det har dette innlegget bevisst på mange tilbakemeldinger i de foraer der dette er lagt ut.

Det er ikke i min interesse å starte noen ville diskusjoner med folk som jobber i butikk, eller ikke har noen erfaringer på dette. Men, jeg liker å kunne si ifra om ting jeg ikke finner rettferdig, her på blogg. Dette er en av de som jeg mener det ikke burde være umulig å skjerpe seg på. Men, det skjer vel ikke, så da får en oppfordre folk til å sjekke kassalappen sin...

For jaggu kan man miste ganske mye penger på akkurat denne måte, bevisst eller ubevisst.. Det er egentlig uvesentlig fordi, jeg taper penger okke som! Det er det som er viktig her.

Miriam

02.05.2015 kl.18:57

Lillja, jeg er jo også en forbruker selv - jeg handler jo akkurat like mye som alle andre, og har opplevd dette her jeg også. Det er ikke greit. For min del handler det bare om at kunder som sier i fra om gale priser / et tilbud som ikkr tatt vekk i tide kan gjøre det på en pen måte, og likevel få frem poenget sitt. De aller fleste sier heldigvis fra på en fin måte, men det finnes mange som ikke gjør det også, og det er synd.

Lillja.blogg.no

02.05.2015 kl.19:15

Miriam: Jeg har aldri sagt ifra ufint :)

Men dette jeg opplevde den dagen fikk begeret til å tippe over, og jeg står for alt jeg har skrevet! Det er uhørt. Jeg har både kjeft og mot til å si ifra men mange har ikke det...

03.05.2015 kl.15:00

Greit å vere ops, men å henge ut butikker og butikkarbeidere fordi de ønsker å gi kundene sine rabatter?? Jeg har jobbet i kassen i to år og det hender ofte at folk kommer tilbake med kvitteringen fordi noe er slått inn til "feil" pris. "Det sto på hylla at den kostet 49, men du slo den inn til 59". Ja det er 10kr, helt greit å lage styr for det. Men vennligst sjekk fakta først. Mange kunder plasserer varer på steder slik at det blir billigere, "jeg fant den på 70% toget", og håper at tenåringen i kassen ikke er ops. Andre flytter prislapper fra billige varer over på de varene de heller vil ha. Derfor stoler heller vi i kassen på den prisen som faktisk går inn, og som i 90% av alle tilfeller er den rette. Om du ikke liker tilbud eller kampanje kan du vel heller gå på andre butikker enn de som gir deg mer for pengene. Et tips er å heller si ifra før du betaler enn etter, dette går 100 ganger fortere og man slepper stress og press fra køen bak.

Lillja.blogg.no

03.05.2015 kl.15:04

Anonym: Håper virkelig ikke din holdning er represantativt for så altfor mange butikker!

Jeg henger ikke ut hverken butikker eller ansatte. Men et system som bør taes tak i!

Mange gjør slikt, men jeg snakker for meg selv og kunne ikke tenke meg å gjøre det heller. Straff ikke meg, straff de som gjør det.... Takk!

Janne

14.05.2015 kl.11:26

Skriver du virkelig at de i kassen er uærlige svindlere som bevisst justerer prisene? Herrejemini, i så fall er du jo helt usannsynlig urettferdig. De er vanlige mennesker de også.

PRØV SJØL å stå med lang kø og stress bak en kasse i 7-8 timer og få med deg hver bidige nyprisinger og nedprisinger hver eneste gang. Kanskje er den fysiske nyprisen satt lite synlig på varen, eller dekker ikke hele den originale strekkoden, slik at den fortsatt lar seg slå inn. Feil kan skje, det er menneskelig. Enn å dra dette til at kassapersonalet med viten og vilje svindler deg, da, snakk om lavmål. De fleste gjør faktisk så godt de kan og tjener sin lønn gjennom timebetaling, ikke provisjon som i andre salgsbransjer.

Videre, i en hverdag hvor folk/kunder har det mer og mer travelt og man blir mer og mer avhengig av teknologien for at det skal være effektivt og få unna køen raskt, blir man som følger også veldig avhengig av teknologien. Dersom en pris i kassasystemet er feil i forhold til en tilbudspris er det ikke alltid lett å oppdage for den som sitter i kassen dersom det er travelt. Spesielt skjer dette ved tilbudsskifte, og personlig har jeg lagt meg til en vane å alltid sjekke den første dagen et tilbud starter om det faktisk går inn til tilbudspris. Det gjør det ikke alltid, og straks jeg ser det og varsler, er de som regel raske med å si fra og kontakte IT-support for deres kassesystem for å få rettet opp det. De sitter jo ikke akkurat på bakrommet med tilgang på prissystemet fortløpende, hallo... De fleste butikker er deler av større kjeder, og har landsdekkende eller regionsdekkende priser, med noen mer lokale tilbud i ny og ne.

Men å praktisk talt kalle en av landets største yrkesgrupper for banditter synes jeg er ufortjent og tåpelig. Jeeses.

Lillja.blogg.no

14.05.2015 kl.12:17

Janne: Først av alt så må du lese hva jeg skriver før du kommenterer!

NEI, jeg skriver ikke med en bokstav at de i kassen er uærlige svindlere. Heller bruker jeg ikke ordet banditt noen steder i mitt innlegg!

Såvidt meg bekjent så er det ikke de som sitter i kassen som setter priser, hverken kampanjer eller tilbud! Ikke med en bokstav, igjen, skriver jeg at kassapersonalet med viten og vilje svindler meg.

Jeg stiller spørsmålstegn ved det at så store summer forvinner pga lokketilbud (noe som er helt vanlig begrep), som jeg da føler meg lurt for, når jeg oppdager gjentatte ganger at dette skjer.

Jeg som forbruker, ønsker å vite noe om hvordan dette kan skje? Det er det jeg stiller spørsmålstegn ved. Jeg oppfordrer samtidig andre til å sjekke kvitteringen sin, og gir eksempler på hvordan de kan bli lurt til å betale mer enn de skal. Om lurt er det riktige ordet kan diskuteres i det vide og brede. Men det er nå engang slik det føles.

Den som er usannsynlig urettferdig er du. Skal jeg ikke ha lov til å si hva jeg mener? Eller sitter du på det svaret også? Det gjør du vel siden du ilegger meg masse jeg aldri har skrevet.

Du kjater og styrer om kassapersonalet. Du skjønner tydeligvis ikke poenget der du forsvarer noen jeg aldri har sagt et negativt ord om!

Djeez... Du dummer deg her må jeg si!

Og glem ikke en ting. Det er ikke meg som kaller landets største yrkesgrupper for banditter, det er DU!

Tøff i trynet som anonym kommentator. Egentlig så fortjener du ikke et svar engang!

Kassearbeider

13.11.2015 kl.21:53

Vet jeg kommenterer sent, men kom over dette innlegget og følte for å komme med et innkast. Det er veldig greit for oss som sitter i kassa når kunden følger med på skjermen (selv om det selvfølgelig burde være en selvfølge at varen kommer inn til riktig pris, så er ikke det tilfelle dessverre) men om du først oppdager en feil på skjermen, så er det den prisen som kommer på kvitteringen også. Du sparer både oss og deg for tid om du sier ifra med en gang du oppdager feilen for da kan vi enkelt rette det opp i kassa før du betaler den fulle prisen. Er mange oppmerksomme kunder som oppdager slikt for meg (da jeg desverre ikke har kontroll over ALLE tilbudspriser fordi jeg jobber KUN i kassa og ikke på golvet. Lærer meg de fleste tilbudene som er i tilbudsavisa men det er ofte små tilbud som ikke er oppgitt der) og da er jeg evig takknemlig for at de sier ifra før varen er betalt for. Som kassemedarbeider kan jeg bekrefte at det ikke bare er dere kunder som river og sliter dere i håret over dette - det skjer minst flere ganger i løpet av en vakt på jobben, og jeg syns det er utrolig kjipt. Men er enig i at dette skaper alt for mye kav, og det er veldig styrete for oss som jobber der også. Hadde en kunde en gang som skulle kjøpe is som var på tilbud. Det var en stor plakat som viste tydelig at den var på tilbud, og de ble likevel slått inn feil, til full pris, i kassa. Tok henne med bort i informasjonsskranken (som er der de kan få igjen penger i vår butikk) men de som sto i informasjonen kunne informere om at de "ikke kunne få ut penger i dag så kunden måtte komme tilbake med isen og kvitteringen i morgen for å få de 7 kronene sine tilbake". Jeg ble rett og slett vanvittig flau på butikkens vegne da, altså!

Lillja.blogg.no

13.11.2015 kl.22:12

Kassearbeider: Bedre seint enn aldri ;)

Vet du jeg forsøker virkelig å legge tilrette der jeg kan. Som du skriver er det jo ikke dere i kassen som endrer priser og slikt. Det handler ikke om at de i kassen gjør en dårlig jobb, tvert imot. Men i de fleste butikker så er det et system som ikke fungerer hverken den ene eller den andre veien. Det er slett ikke alle som har en kasse du kan se på når du handler. Likevel forsøker jeg å si ifra, og de fleste setter pris på det, og blir som du, flau!

Jeg har nesten lyst å skrive et nytt innlegg om dette fordi etter at jeg skrev dette så sjekker jeg kassalappen hver eneste gang jeg handler, og tro meg... det er snakk om alvorlige differanser som skiller riktig pris og ikke. Og det er butikker som ALDRI har en riktig pris. Verstinger vil jeg kalle de! ALDRI, og det er ikke tull heller!

Av de butikkene jeg bruker mest, er to butikker som skiller seg positivt ut! Og det er jaggu ikke mange, for det er ikke så sjelden jeg er på shopping. Ellers er det feil, feil og feil.. Det er flaut som kunde å stoppe køen når man vet at de bak gjerne vil betale men for meg har det blitt en prinsippsak.

Når de to butikkene jeg nevner kan ha et system som forhindrer dette så kan jeg ikke skjønne at resten ikke klarer å få det til???
Og hva med de som betaler full pris på nedsatte varer? Det må være mange tusen pr dag for mitt tilfelle er ikke unikt. Det må jo kunne kalles "lurt til å tro at du sparer noe"!

Jeg anbefaler alle til å være litt årvåkne, det er meget sannsynlig at du ikke sparer, der du tror du gjør det. Dessverre...

Butikkene burde virkelig gjort noe mer for å forbedre dette, det er dårlig kundebehandling å være gjennomgående elendig på prising av varer. Om man oppdager feil, og må dra tilbake til butikken så koster dette kanskje både bompenger, drivstoffutgifter, parkeringsavgift og ikke minst en tid man ikke har lyst å bruke på dette. Så ja, irriterende - for tapt har du da uansett!

Tor

10.12.2015 kl.21:14

Etter å ha lest alt dette. Så tenker jeg at du skal være heldig som ikke har større problemer.

Selvfølgelig skal du få rett pris. Men at du blir bevist lurt av systemet/butikkene er noe tull...

Alle kan forberede seg, men det er mer å nok å fortelle dem i kassen at her fikk du feil pris. Så er det ute av verden.

Lillja.blogg.no

10.12.2015 kl.21:17

Tor: Du har ikke skjønt essensen i det jeg skriver, og det er greit. Men at du blir usaklig er ikke greit! Shame on you!

Skriv en ny kommentar