hits

NAV: Jeg kan ikke trues til en bedre helse!







Dette innlegget har det ikke vrt noe greit og skrive. Jeg fler at jeg utleverer mer enn jeg kanskje nsker, av mitt indre. Men jeg tror det er viktig vre pen om slike situasjoner som bryter ned istede for bygge opp. Det fr briste eller bre. For noen vil jeg uansett vre en skrulle, det kan jeg vel leve med. Sprsmlet er om jeg kan leve med NAV?

I et hav av smerter, plager og bekymringer skal jeg g igjennom deres rutiner for bevise at jeg er verdig mine lyter! Selv om det er slik at jeg ikke kan se at noen av de rutinene dere har, vil bedre min helse p noen mter. Tvert imot. Jeg frykter at deres krav vil ta knekken p meg, og knuse meg tilslutt. Jeg vet ikke hva som er verst, at jeg tipper fullstendig over eller sier nei takk til samarbeide og ber dere beholde deres ytelser slik at jeg kan lfte en tung br av mine skuldre fordi jeg ikke trenger ha noe med dere gjre. Men da med en minimal mulighet for klare min hverdag som et verdig menneske med tak over hodet og mat p bordet.

Det er som mtte velge mellom pest og kolera! For hver gang dere presser p, faller jeg litt mer sammen. Enhver kontakt med dere fles som en trussel. Om du ikke gjr det vi bestemmer at du skal gjre s kan du miste dine ytelser. Det er jo en trussel vel!

Mitt frste mte med dere var heller sjokkerende. Innkallelse til informasjonsmte hvor det ble ppekt at jeg ikke ville f en krone dersom jeg ikke mtte opp til dette obligatoriske mte! Dette fikk jeg presisert i en sms ca. kl.21 kvelden fr. Jeg lurte p hva jeg hadde gjort galt, for noe mtte det jo vre vel?

Etter en svnls natt gikk jeg med tunge skritt til dette mtet, som jeg trodde var mellom saksbehandler og meg. Men, neida - det var en fullsatt sal. Dette var noe for angstfylte mennesker ja. Jeg snudde p hlen og forlot stedet etter ha spurt p hva i huleste tanken bak dette var? Og ikke minst sa jeg hva det kunne gjre med et menneske med psykiske problemer, som f.eks angst! Det svaret jeg fikk var at det var obligatorisk, og dersom jeg gikk ville jeg ikke f noen ytelser. Jeg ba hun som var der om trekke meg for disse ytelsene herfra til evigheten, dersom dette kunne forsvares ut fra en medisinsk synsvinkel. Hun ropte etter meg at jeg mtte ta kontakt innen 2 dager, noe jeg ikke gjorde. Men jeg ble da oppringt av en dame som forstod hva jeg mente.

Det frste ret under navs vinger, gikk med til sitte ved min snns sykeseng, der han kjempet for livet i pvente av et nytt hjerte og tiden etter. Saksbehandleren min forstod at jeg ikke kunne mte til alle obligatoriske mter og kurs, og jeg hadde en fastlege som tok det meste av papirer som mtte leveres. I tillegg til mine egne plager som diabetes, store leddproblemer, bivirkninger etter mange r som kreftpasient - ble dette en del av det som tok de siste kreftene mine.

Min snn fikk sitt hjerte, og alle pustet lettet ut og trodde at n kunne vi vende tilbake til hverdagen som samfunnsnyttige og verdige borgere. Slik skulle det ikke g. Noe gikk galt p veien og ble ikke som forventet. Min snn ble ikke frisk! Og det ble ikke jeg heller!

Diabetesen er ute av kontroll. Jeg har magesr. Jeg sliter med lymfdem i hyre arm etter kreften, det er smertefullt! Jeg sover ikke normalt etter mneder der jeg ikke sov, i angst for miste den telefonen som skulle gi min snn sitt liv tilbake. Telefonen om at et donorjerte var funnet. Hver gang jeg vkner, uansett nr jeg sover, s er min frste tanke - lever han? Lever min snn? Jeg har flashbacks som kommer i form av bilder og mareritt der jeg ser min snn p operasjonsbordet med brystkassen sprettet opp og hans eget hjerte tas ut. Jeg er i sorg. Det er forferdelig sitte som mor se p hvilket liv han lever, og de smertene han har, som for han er uutholdelige. Mine hender er bundet p ryggen med et bnd av maktesls fortvilelse, jeg ser han lider og jeg kan ikke gjre noe for han!

N har det gtt noen r, og forventningene til at jeg skal ta opp mitt forrige liv ker. Det snakkes om bytte jobb, kanskje se p andre lsninger, skolegang osv. Det er ikke jobben min som er problemet, det er meg! Den flelsen sitter som en klam hnd rundt halsen min, uverdig p sidelinjen av resten av samfunnet. rsak: Fordi jeg er syk!

Det er en ting som er uforstelig nr det gjelder akkurat dette, og det er at noen kan tro at denne situasjonen jeg er i, har blitt bedre etter 4 r med den samme bekymringen, de samme smertene og forverringen av min helsetilstand. Er det virkelig s vanskelig se at dette tapper meg mer for hver dag som gr? Er min kamp for holde hodet over vannet usynlig? Har jeg for drlige grunner til si at jeg m ta vare p meg selv og konsentrere meg om min egen helse, foran det komme meg ut i jobb?

Jeg har en lang utdannelse jeg har jobbet hardt for, og som jeg er stolt av. Det var ikke min plan at jeg ikke skulle vre istand til utfre det minste arbeidsstykket, men det er jeg ikke istand til i dag. Det er en erkjennelse som er alt annet enn god. Det er uverdig og vre syk! Nav og deres regler og rutiner gjr det enda verre nr jeg gang p gang prver si hvordan jeg har det. Jeg blir oppgitt nr det dras frem eksempler p andre mennesker, med alvorlig syke barn, som har s godt av jobbe. Det er jo ikke bare den biten jeg sliter med, det er mye i mitt liv der kampene har vrt vel store og som har pgtt over r.

tenke fremover, nr nuet er s tft som det er, synes umenneskelig og uoverkommelig. Jeg trenger ro, forstelse og tid for bearbeide det jeg opplever, og ikke minst finne motivasjon og krefter til komme gjennom dagene. Jeg trenger ikke et system som p dd og liv skal true meg inn i noe som ikke passer og som faktisk er uvesentlig i mitt liv akkurat n. Jeg trenger noen som ser p meg som et verdig menneske selv om jeg er syk! Jeg trenger et nav som ikke henger truende over meg og tar ifra meg min verdighet, fordi jeg ikke klarer oppfylle deres krav.

Det har blitt slik at jeg nesten vegrer meg for bevege meg ut p gode dager, dager da jeg er i godt humr og den gamle blide lillja kommer til synet. Det kan jo bekrefte at jeg ikke har det slik jeg sier. Det igjen frer til at jeg isolerer meg. Det er grusomt vite at det kan vre noen som tror at dette er hva jeg nsker! Det er s langt fra sannheten. Jeg vil gjerne ha mitt liv tilbake! Vre i jobb, ha gode rutiner, utvikle meg bde faglig og menneskelig sett.

g inn i en periode der nav og deres mannskap skal bestride meg, mine plager og fastlegens vurdering skremmer vannet av meg og skaper angst og uro. Hvilken jobb skal jeg mtte prve ut som kanskje kan passe nr jeg ikke engang klarer sove en natt igjennom? Jeg har lange perioder der jeg kan vke i to dgn fr jeg faller sammen av utmattelse. Navs allmenne krav henger ikke p greip og det trykker meg ned, stjeler krefter jeg skulle brukt for bygge meg opp. Det er ikke viljen det kommer an p det er kreftene jeg ikke har.

Mitt liv er ikke bare elendighet. Jeg er omgitt av mennesker som vil meg bare vel, har en familie som stiller opp, to snner jeg elsker over alt, venner som aldri har gitt meg opp. Jeg har mye vkne til, glede meg over og masse positivt fokusere p. Jeg nsker ingen medlidenhet, det er ikke derfor jeg skriver dette. Jeg er bare redd, veldig redd!

N skal det vre sagt at den saksbehandleren jeg har hatt i nav de siste rene, har vrt forstelsesfull og hjelpsom. Det er ikke henne som gjr feil, det er systemet hun plikter jobbe under!

Del gjerne innlegget, jeg tipper jeg neppe er alene om disse tankene!

Lik gjerne min fb-side:https://www.facebook.com/lillja.blogg

#blogg #NAV #system #frykt #redsel #fortvilelse #angst #verdighet #arbeid #sykdom #pkjenninger #familie #venner #snn #organdonasjon #offentlig #menneske #behov #respekt #aksept #ufr #kamp #livet #dden #penhet

76 kommentarer

Livet p Norges beste vestkant

05.05.2015 kl.08:05

Forferdelig! Du beskriver en virkelighet jeg har ftt beskrevet fr! Man skal vre frisk for vre syk! Alle har hrt at det er alt for mange som misbruker systemet, som snylter og naver. F kjenner noen av disse skalte snylterne, personlig vet jeg ikke om noen. Kanskje det er fordi handler om forsvinnende f? Jeg kjenner flere, tffe, sterke kvinner, som har sttt p, vrt friske, betalt sin skatt, stilt opp for alle. Plutselig en dag skjer det noe. De blir syke, og det kan vre mange rsaker til at man blir syk. Hvor er da hjelpen og sttten? Hvor er takken for at de har stilt opp? Som du beskriver, de m sloss for lite! Det er skammelig i et land som i dag ble referert til som verdens beste land bo i for kvinner! Ha en god tirsdag!

Lillja.blogg.no

05.05.2015 kl.08:07

Livet p Norges beste vestkant: Ja, jeg er nok dessverre ikke alene om denne opplevelsen. Det blir en byrde lagt til allerede tyngede skuldrer.

Ha en fin dag :)

Jorun

05.05.2015 kl.08:28

Endelig noen som setter ord p hvordan det er vre "under" Nav, p en mte som er lett gjenkjennelig.

Mine sykepenger tar slutt i august, og jeg er IKKE nrmere en jobb.

Jeg har ingen diagnose, og det er et problem faktisk. Ikke at jeg nsker "f" en sykdom, men fler det er vanskelig bli trodd.

Fikk pvist borreliose i september i fjor, fikk antibiotika, etter kuren mener "alle" at jeg er frisk. Men jeg ER ikke det.

Nevrolog som jeg var hos, holdt et 35 minutter langt foredrag (ja, jeg kaller det for det) hvor han messet om hvor viktig det var at jeg ikke fokuserer p smertene....

Huff, helt fortvila, nr en ligger der natt ut og natt inn med store smerter som fratar meg svnen. En forbaska ond sirkel vre i.

Jeg er alene med tre barn, og bekymrer meg for framtida.

Det var ikke snn det skulle bli.......

Snn, Lillja, n fikk jeg visst brukt deg som grtepute her, hper du brer over med meg 😃

Lillja.blogg.no

05.05.2015 kl.09:34

Jorun: Fy f... Her er alle lgnere i utgangspunktet forstr jeg :(

Ja, jeg brer over med deg og m si at jeg har sittet hele natten med dette innlegget og flt meg som en verdils, liten dritt som syter. At jeg virkelig postet dette innlegget er takket vre det at jeg vet vi er mange i samme bt!

Takk for godt innspill, selv om jeg skulle nske at ingen skulle kunne melde om slike tilstander!

Toril

05.05.2015 kl.12:03

Jeg fr kjempevondt langt inni meg om det du forteller, men du er dessverre ikke alene :( Tenker masse p deg, for ditt mte med NAV og det du beskriver er ikke slik det skal vre! Skammelig spr du meg, for NAV skal jo hjelpe folk, men i stedet gjr de folk sykere.

Egentlig fler jeg meg kjempeheldig med mitt mte med NAV. Min frste saksbehandler gav ikke en lyd fra seg, og de gangene jeg skulle ringe for f tak henne ble jeg lovt at hun skulle ringe tilbake. Det kunne g to uker fr hun gav lyd i fra seg! Til slutt fikk jeg ny saksbehandler som tok tak i saken min, og da skal jeg hilse si det ble fart i sakene! Hun var s forstelsesfull, og gav meg gode rd for hva jeg burde gjre, og jobbet tett sammen med min fastlege og fysioterapeut.

Da jeg fikk tilbud om komme p arbeidsutprving for se hva kroppen min tlte sa saksbehandleren min at det ville vre mye lettere f igjennom en ufretrygd enn hvis ikke jeg takket ja til det. Jeg angrer ikke en dag for at jeg valgte arbeidsutprving!

Skaffet meg plass selv p kontoret i Norges Korforbund Sr-Trndelag, og hadde noen kjempeherlige mneder. Fikk hre at hvis de hadde hatt midler skulle de ansatt meg i 20% stilling :) Etter dette gikk det ett r fr jeg fikk innvilget 80% ufretrygd.

Jeg skjnner deg kjempegodt, og jeg vet akkurat hva du snakker om. Hrer mange her i byen opplever det samme i sitt mte med NAV slik du gjr, og det synes jeg er kjempetrist :(

nsker deg en kjempefin tirsdag :)

Bloggklem fra Toril

Lillja.blogg.no

05.05.2015 kl.12:30

Toril: Tusen takk Toril, for at du ALLTID kommer med s gode tilbakemeldinger.

Ja, det er skammelig og altfor mange mennesker som sliter seg ut og bruker energi p n frem med hvordan de fler det. Det m jo vre det viktigste.

Det er vanskelig vre syk. Og det jeg har opplevd er jo bare blbr ifht mange andre. Men, jeg tenker likevel at jeg br bli hrt. Mine plager er konkrete, og helt vanlige. Jeg orker ikke kampen og vil be de ryke og reise om det ender opp med bruke det lille av overskudd som jeg har igjen,. Det er jaggu ikke mye...

Ha en fin dag. Klem..

Mira

05.05.2015 kl.16:15

For et mareritt! Jeg fler veldig med deg. Overskriften var jo helt perfekt. Det blir sagt at Nav gjr deg sykere og det er jammen riktig. Man ser stadig forferdelig behandling av mennesker. Skulle ikke tro det var lov bli syk i dette landet. Makan!

Lillja.blogg.no

05.05.2015 kl.16:27

Miragothgirl: Ja du m ikke snakke.. :(

Malinshjerte

05.05.2015 kl.22:10

Jeg vet ikke hva jeg skal si, jeg blir faktisk litt stum og satt ut. Man skal ikke mtte bevise at man er syk! Det er latterlig.

Lillja.blogg.no

05.05.2015 kl.22:26

malinshjerte: Enig, det skulle vrt undvendig :/

Jeanette Marita

06.05.2015 kl.08:21

Jeg forstr godt din frustrasjon... Jeg var selv under nav, jeg likte situasjonen svrt drlig... Jeg sliter "bare" med angst og depresjon, og grunnet drlige opplevelser i arbeidslivet har jeg utvikla angst for begynne i ny jobb... Nav driter jo loddrett i det, og jeg fikk nok av maset deres - de er jo styggen p ryggen. Jeg fant heldigvis et selskap som kunne gi meg alt: jobber hjemmefra og fr ta alt i mitt tempo, oppleve mestring og godt betalt. Jeg fikk driven til finne denne jobben etter at saksbehandleren min sa at jeg mtte selge huset og flytte hvis de fant jobb til meg utenfor kommuna mi, "ikke noe problem det vel". Jeg tenkte med meg selv at INGEN skal f avgjre MIN fremtid.

Hehe, tror jeg skreiv meg litt ut p viddene, beklager dette. Men jeg hper at du kommer styrket ut av dette, de skal ikke f knekke deg. :) Lykke til p veien videre :)

HannePettersen

06.05.2015 kl.10:27

like bloggen din :)

Lillja.blogg.no

06.05.2015 kl.12:44

Jeanette Marita: Fint med utfyllende svar, og om de gr litt p sidelinjen gjr ikke noe. Det gir bare flere synsvinkler som man kanskje ikke har tenkt p :)

Tuuuusen takk for oppmuntringen. Nei, dette skal ikke knekke meg. :)

Ha en fin dag :)

Lillja.blogg.no

06.05.2015 kl.12:54

HannePettersen: S hyggelig og motiverende! Tusen takk :)

Ha en fin dag :)

Jegskriveromhverdag

06.05.2015 kl.15:07

Bra innlegg! : )

Lillja.blogg.no

06.05.2015 kl.15:11

Jegskriveromhverdag: Takk :)

rosaelefant

07.05.2015 kl.02:46

Utrolig bra skrevet!

Jeg har kun hatt et mte direkte med NAV. Fikk mer eller mindre beskjed om at jeg mtte vre i systemet for komme inn i systemet.. Fra da av gr all kommunikasjon mellom meg og nav gjennom min ene av to psykologer og fastlegen min.. Jeg har angst, agorafobi, panikkangst og skoliose(skjev ryggrad) med en del smerter. Jeg gr til fysioterapi for ryggen og psykologer for hodet, men fra NAV fr jeg beskjed om at jeg mer eller mindre m fullfre alt som heter utredning(som koster over 300 kroner per time) fr jeg kan f noe sttte for disse behandlingene jeg fr. De har ftt alle papirer om ryggen min, og er i samtale med psykologen min, men det er visst ikke godt nok.

Hvordan noen klarer "lure" nav for penger synes jeg er utrolig godt gjort nr vi som faktisk er syke ikke fr hjelp derfra uten at hele livet vrt skal under lupen.
NAV skal vre der for oss?.

Det var meningen nr det ble opprettet. Alikevell er det mange som sliter med nettopp mte forstelsen. Mte medmenneskelighet.

Jeg m si at du virkelig setter erligheten hyt her, og jeg skjnner din frustrasjon. Det er ikke lett kjeme hverken med eller mot det.

Reglene deres er s firkantet av og til at man blir drlig av mindre.

Dette opplever en ikke fr en trenger de. Da ser menensker hvor mye de faktisk m yte for f.

Jeg er heldigvis frisk, men jeg ser svigermor sliter noe helt utrolig.

Det er s mange rare samtaler, og det er s mange regler forholde seg til at en kan miste motet av mindre.

Det som er obligatorisk for mange kan faktisk andre slippe.

Dette strevde jeg med i mange r, og jeg skjnner ikke s mye av de.

Jeg kan kun si til deg at du m kjenne p hva du orker. Det er ditt liv og din kropp med gode og onde dager.

Opplegget m vre tilpasset deg.

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.08:47

rosaelefant: Takk for det! Litt av en historie du og forteller!

Navs bruk av ressurser henger ikke p greip!

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.08:51

Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, det koster vre syk!
Det er dyrt vre syk i Norge. Det er opplest og vedtatt.. Desverre

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.09:55

Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: JA! Bde i form av krefter og penger!

Lucas Engam

07.05.2015 kl.09:59

Det var jo helt horribelt lese. Uff, jeg hper det gr bedre med deg n. Jeg har hatt en veldig positiv opplevelse med NAV, selv om jeg har byttet saksbehandler over tre ganger i lpet av ett r. Men, jeg har merket at nr du gr p NAV s er de s utrolig fordomsfulle.

Jeg blir virkelig sret av vre der fordi de ansatte er ikke noe hflige. Blant annet prvde jeg hndhilse p frstemte i ett avtalerom og vedkommende bare s dumt p meg.

Det er som du sier at det virker ikke som de forstr seg p at det er en grunn hvorfor man sker hjelp. Samtidig tenker jeg at de som jobber i NAV har en mkkajobb med alle de ddstruslene og andre ting de ansatte blir utsatt for daglig.

Men, kanskje det har noe med deres holdninger gjre, kanskje dette kunne blitt lst hvis de gikk p ett smilekurs/folkeskikk-kurs for til syvende og sist handler det om respekt av vre medmennesker. Jeg ble anklaget engang for ha sneket i ken p NAV, nr det var klart at jeg ble henvist til disken.

Man fler seg som en taper av og vre der og det er ikke snn det burde vre.

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.10:06

Lucas Engam: Ja, det er ikke hyggelig lesning.

De saksbehandlerne jeg har hatt p nav har vel bare gjort det de har ftt beskjed om gjre. Det er systemet det er feil med. Det er i allefall min konklusjon. Men jeg har mtt mennesker der i disse rene som som ikke har noe der gjre, som p alle andre arbeidsplasser.

Men nr det er sagt s er nav en forferdelig institusjon der du skal bevise, motbevise og gjre forsk jeg fler gr p helsen ls.

Mye burde vrt endret! Straffet, grunnet sykdom!

My Active Lifestyle

07.05.2015 kl.10:20

Huff! Eg blir s matt av alt dette styret med NAV...er selv p dagpenger for yeblikket og har vrt inn og ut av NAV rten ganger av div. grunner siste rene... :(

Gjr du feil, nei da kan du ikkje f noe. Gjr alt p nytt takk.

Gjr de feil, ja huff det var leit. Synd p deg, snt som skjer. Gjr alt p nytt takk!

Hper slippe unna NAV's klr ein gang for alle n. Starte for meg selv og styre dagen slik eg nsker rett og slett.

Og om flere nsker samme muligheten s hper eg de fr det til ogs, "sammen er vi bedre" som eg har hrt flere si...

Masse lykke til videre p din ferd. Hper du snart fr fred.

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.10:26

My Active Lifestyle: Tusen takk :)

monica :=)

07.05.2015 kl.15:38

Det er s trist lese at du tydeligvis ikke blir tatt p alvor :( og dette er dessverre veldig mange mter i kontakten med NAV. mtet med nav bryter ned den sterkeste! en skal jammen ha god fysisk og psykisk helse om en skal n igjennom nr det gjelder nav. Har dessverre kjent dette p kroppen selv, og det er s bra du setter fokus p dette... f det frem, i lyset.. ellers vil det bare fortsette og fortsette.

Blir glad om du tar turen innom min blogg :) utleverer meg ganske s heftig til tider .. hehe.

Klem Monica

Lillja.blogg.no

07.05.2015 kl.15:52

Takk for tilbakemelding og du har rett. Vi kan ikke tie om det, s fr man heller pne munnen og ta det som evt. mtte komme. Jeg har ikke noe tape, har allerede tapt det meste. monica :=):

Hege

07.05.2015 kl.20:54

Jeg fler med deg, og kjenner meg godt igjen i beskrivelsene dine av Nav. Hper dagene blir bedre!

Lillja.blogg.no

08.05.2015 kl.08:54

Hege: Vi er mange i samme bt!

Takk, ha en god helg :)

stian lea

10.05.2015 kl.00:07

enig meg hege

Lillja.blogg.no

10.05.2015 kl.11:14

stian lea: Takk :)

Brre Knudsen

10.05.2015 kl.14:42

Fler med deg Lillja. Har var pga sykdom i systemet til NAV i 11 r, uten bli hrt eller tatt p alvor. Kjenner igjen den flelsen det er manne seg opp, for klare og gjennomfre et mte med dem. Hper du kan trste deg med at det er ikke deg det er noe galt med, men systemet du dessverre er under. Jeg har sagt i mange r at hvis man ikke har psykiske plager fr man mter NAV systemet, s har man det etterp. Hper inderlig at ting ordner seg for deg og dine, slik at du fr litt fred og ro i sjelen.

Klem i sommersolen :-)

Lillja.blogg.no

10.05.2015 kl.15:25

Brre Knudsen: Tusen takk..

Klem.. :)

XXX

16.05.2015 kl.19:08

jvla trygdesnylter

Lillja.blogg.no

16.05.2015 kl.19:11

XXX: IP: 77.222.188.104

Mtte du aldri bli syk! Og om du ble det, noe som fort kan skje snne som deg, s hper jeg du m bite dine ord i deg!

Gun Vestli Hkonsen

19.05.2015 kl.01:05

Huff s mye vonde mennesker !!! Hper ingen m g i ens syke/ helsekapute sko ... 😔

Ikke nok at NAV trr en ned s skal andre ogs flge p .... For vre helt rlig s nsker jeg at dette liv snart er over .... Tro om det fins noe nedre mer smerte fritt ... Ikke nok at NAV trkke en ned s flger mer p .... 😭

Lillja.blogg.no

19.05.2015 kl.07:56

Gun Vestli Hkonsen: Huff, ja det skal ikke vre enkelt. Men man m jo tro at galskapen endres tilslutt?

God bedring, i allefall :)

Inger Anne Huseth

03.12.2015 kl.21:26

Godt skrevet og lett kjenne igjen desverre 😢Det burde ikke vre snn, spesielt ikke med en ok saksbehandler. Vet du ikke ber om rd, men siden jeg har erfaring fra lignende din sak, kommenterer jeg. Her br nav henvise deg til avklaring hos psykiater, betalt av nav. Det er penbart ikke kunnskaper nok om psykisk helse og psykiatri p navkontoret. Da m de srge for innhente utredning s de ikke skader deg eller gjr deg verre. Lykke til!

Lillja.blogg.no

04.12.2015 kl.10:39

Inger Anne Huseth: Takk for det ;)

novka

17.01.2016 kl.19:27

Har lest og tenkte over p det Hva jeg skal si....slitet enormt og havnet til overnaturlige s sterke alle mulige smerter fysisk og syrisk. nsket til at jeg var helst d fr det verste av verste tortur smertene har opplevd...ufda det er ubeskrivelig og med meg til og med n er dette nske fast og permanent ikke mitt hodet. Jeg ble som grillet i stekeovn.At noen tipe tortur finnes her i Norge jada..Men akkurat denne tortur verste av verst som jeg opplevde vil gjerne dele med hele offentlighet.Grusomme tortur skjer i verden hvor er fks. krig eller halshugging pga. systemer eller lignende. Det jeg opplevde her inne Norge er den verste av verst jeg har hrt eller lest om. Jeg m si at jeg fler meg d i kroppen som er interessert levende tilstand. Gitt opp...hvondt vondt og vondt mens er sterk villig legge sannheten til det offentlige. ....Ble stekt i konfyr mm

Lillja.blogg.no

17.01.2016 kl.19:29

novka: Huff, hvordan kan noen gjre dette mot andre :(

Hper det str bra til, etter forholdene!

Anne

17.01.2016 kl.21:29

Hei,

frst av alt m jeg si at jeg hper det ordner seg for deg snart, at du fr roen du trenger for finne helsen og livskvaliteten tilbake. Det er noen gjennomgende galt med hele nav systemet, selv ble jeg omtrent livredd da det etterhvert ble min tur til havne der. Men det ordnet seg for meg. Og det er derfor jeg ikke helt forstr hvorfor det ikke kan utvises skjnn i mange flere tilfeller. Legen min sa klart ifra om at utprving i arbeid og diverse snne ting, ville ha sterk negativ innvirkning p min helse. Greit jeg hadde et par-tre saksbehandlere, som alle var relativt hyggelige, men som surret rundt i paragrafer og regler p vanlig nav-vis. og ingenting skjedde, ikke ble jeg bedre av det heller. S fikk jeg ny saksbehandler, og endelig, en som faktisk s hva legen mente, og som traff meg, og behandlet meg som et fullverdig menneske. Vi sker ufr for deg sa han. Og blir den ikke innvilget, s skal jeg srge for at du ikke str uten inntekt. Vi fylte ut sknad sammen, han skrev sin vurdering. 12 uker senere fikk jeg det innvilget. Jeg mtte aldri ut i rten forskjellige arbeidsevnevurderinger. N har jeg endelig ftt ro til tenke p meg selv, og har endelig klart opparbeide litt krefter til fortsatt kjempe for helsa mi. S det jeg skal fram til, er; det er jo mulig, s hvorfor brukes ikke muligheten oftere, slik at flere fr det bedre.

Lillja.blogg.no

17.01.2016 kl.21:49

Anne: Takk for kommentar. Ingen tvil om at det er noe galt med hele systemet! Bra at det gikk spass enkelt for deg :) Godt hre at det tross alt kan g greit :)

maiken

18.01.2016 kl.14:21

Er det noe jeg er redd for s er det mtte ha hjelp fra NAV. Jeg har sett bare toppen av isfjellet, men det er nok. Men jeg bare undrer meg hvorfor du ikke har skt ufretrygd , for du har jo tydelig mer enn nok plager til kunne f det igjennom?

Jeg fler med deg, og det skal ikke vre slik som du og flere beskriver her. Det er noe som er riv ruskende galt med systemet som skal hjelpe oss nr vi trenger det som mest.

Anette pettersen

18.01.2016 kl.17:51

Hei!

Skjnner hva du mener!

Det er ikke lett med nav nr de ikke tror p deg og det er ikke lett skulle forholde seg til nav nr helsen ikke er bra!

Nav p toppen av alt fr en bare til "synke" enda mer sammen!

Systemet er feil!

Man kan ikke noe for om man er syk!

koppadasao

18.01.2016 kl.18:54

Klart du har gjort noe galt! Du er fdt i Norge, Verdens beste land bo i! Og du har hverken hatt kjeften full av slvskjeer siden fdselen eller tatt livet av deg, og dette skal du naturligvis straffes hardt og brutalt for av Norges svar p ddsstraff: NAV!

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.10:10

maiken: Det er mange som deler den frykten, og med rette!

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.10:13

Anette pettersen: Ja, jeg er s enig! Sykdom er veldig sjelden man nsker seg..

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.10:13

koppadasao: Hahaha, jvlig bra :)

Haakon aksmar

19.01.2016 kl.12:51

Uff vont se hvordan et mennske kan slite, ikke f hjelp. Har ikke ord

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.12:55

Haakon aksmar: Ikke sant, og det er mange i samme bt...

maria

19.01.2016 kl.13:44

standar NAV.. tror det er mange som har opplevd det samme eller noe lignende. jeg fikk besked om at jeg var for frisk til f hjelp, men jeg er for syk til klare skaffe min egen inntekt. bare st p og ta opp "krig" med de!

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.13:45

maria: Tragisk!

Kari-Britt Ovesen

19.01.2016 kl.17:26

Helt uakseptabelt at man skal tvinges til framlegge hyst private ting for en hel forsamling. Snakker om mental voldtekt. Dette systemet er empatilst og pill rttent.

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.17:27

Kari: Kunne ikke vrt mer enig!

Marita Iselin

19.01.2016 kl.21:37

Lillja: Dessverre kjenner jeg meg alt for godt igjen i mye av dette, skulle nske det ikke var slik.

Jeanette Marita: Fantastisk snt firma vil jeg ogs f meg jobb i.

Lillja.blogg.no

19.01.2016 kl.21:39

Marita Iselin: Ja, ikke sant! Skulle virkelig vi kunne ftt et litt annet system...

Heidi-Marie F.A

20.01.2016 kl.13:39

Har ikke ord for hvor godt jeg kjenner meg igjen. Jeg ble sjuk da blindtarmen sprakk som 12ring. Legetabbe p legetabbe. Ble aldri frisk. Da jeg var 16 begynte leddene g fra hverandre og da jeg var 18 sa en professor p Riksen at jeg ville vre i rullestol innen 5 r. Det viste seg at jeg har et bindevevssyndrom som gjr at kroppen min faller fra hverandre. Det medfrer ganske tunge smerter, ledd som faller ut av stilling, indre organer fr problemer, diverse risikoer rundt hjertet, lungene er p trynet, oooooosv.. Jeg klarte VGS p fem r. Med kompetansebevis. N er jeg 27 og NAV rvkjrer meg s det holder enda. Har aldri ftt muligheten til jobbe, for den forbanna kroppen min klarer ikke. Er s lei av leve et liv jeg ikke valgte og jeg husker faktisk ikke et liv uten smerter. I mange r slet jeg med angst som flge at jeg det ret jeg var 20 l et halvt r p sykehus med beskjed p kontrabeskjed p ddsbeskjeden som kom annahver uke. Jeg visste aldri om jeg kom til vkne nr jeg la meg om kvelden, og jeg var livredd hele tiden. Angsten er under kontroll n, heldigvis. Kroppen er ikke..

Jeg valgte ikke dette. Jeg elsker lre ting. Jeg elsker en god utfordring. Jeg hadde hele livet planlagt i forhold til utdanning, og jeg visste nyaktig hva jeg skulle gjre. I fjor fikk jeg beskjed om at jeg kan legge all utdanning p is for hverken kroppen min eller hodet mitt har det som trengs. Fordi jeg har vrt s drlig s lenge s har det oppsttt en del kognitive svikter som gjr at jeg ikke har konsentrasjonsevne, delvis hukommelsessvikt, og multitasking er umulig.

Sistnevnte underskelser var det NAV som sto for, men de klarte jaggu motsi sine egne likevel! I fjor flyttet jeg hjemmefra for frste gang. Fr det var det umulig. N bor jeg sammen med kjresten og selv om jeg fler meg mer uavhengig s er det tft. Srlig nr NAV rvkjrer oss begge og kommer med anklager og trusler rundt hver eneste hjrne. Er lei av det. Hadde jeg hatt valget, hadde jeg droppa dem p flekken. Det gjr meg vondt innse at jeg ikke er den eneste som m streve s hardt for holde hodet over vann.

Lillja.blogg.no

20.01.2016 kl.16:55

Heidi: Du har et skrekkeksempel av de verste! Hper det ordner seg for deg snart, blir skikkelig forbanna av lese slikt! Skulle vrt strafbart, her i vrt lysrosa land! :(

Fjellape

20.01.2016 kl.22:49

Det som omtales i bloggen her, er nok et alvorlig samfunnsproblem, og rsaken til at mange arbeidstakere ender opp helsalause.

Det er ndvendig at noen sier i fra, men det er ikke mange som vil utlevere seg sjlv og sin historie til offentligheten.

Jeg kjenner meg igjen etter ett opphold jeg hadde p programmet "Raskere tilbake.". Pasientene der var arbeidstakere som typisk hadde jobba flere tir, og som ikke hadde tid til ta hensyn til seg sjlv i allt man hadde gjre fr det sa stopp. Mange var utslitt, og det var ulike slitasjeskader. De ansatte p institusjonen kjrte strengt opplegg for at pasientene fortsatt ikke skulle f hvile ut eller ha tid for seg sjlv, eller f ta hensyn til seg sjlv, og man skulle heller ikke f kontroll over egen timeplan eller eget liv. Den eneste medisinen de ansatte kjente til, var at man blir frisk av jobbe, og de brukte ressursene sine p overtale pasientene, som ofte var sjukmeldt, til g tilbake til jobb. Det var som det lyste "Arbeit macht frei!" over inngangen.

Snn bruker staten milliardbelp p hindre at arbeidstakere skal f hvile nr de er overarbeida.

Mnsteret som gr igjen mange steder i samfunnet, er at vi har offentlige ansattte, og institusjoner som er betalt av det offentlige, hvor foretningsideen er danne seg konspirasjonsteorier mot enkeltindivider. Dokumentering og ryktespredning er kjernevirksomhet. Det ser ut til bygge p en felleksapstankegang, der man jobber for felleskapet ved g til krig mot enkeltindivider. Ser du p kriteriene for fascisme, s passer de ganske bra p sosionomene vi har her i landet.

Ola

20.01.2016 kl.23:11

Nav ansatt her.

Jeg jobbet ironisk nok med disse kursene som vi solgte til NAV. N jobber jeg som innkjpssjef for en IT avdeling p NAV som kjper disse tjenestene som NAV tjener p.

Sannheten er denne. Det er ikke behov for mer en halvparten av de arbeidsfre p grunn av automatiseringen. N skal det offentlige sende posten digitalt og enda fler blir overfldige. Disse kursene fr mange til slutte be om ytelser fra NAV. De med angst for mte opp mister ytelsene sine.

Hvis du visste hvor mye penger NAV har betalt kosulenter ville du ftt sjokk.

Du har bare en mulighet og det er begynne jobbe selv om det skader helsen.

NAV er sjefen din, husk det.

Elin Beate Reilly

21.01.2016 kl.13:48

Hei! Jeg kjenner meg igjen i historien din, mye av det samme jeg har slitt med.

Er livredd for havne i NAV systemet. Det m vre ett sant h.........

Klorer meg fast til jobben min s lenge jeg klarer, men det koster dyrt.

Har ikke noe liv utenom, er utslitt nr jeg kommer hjem. :-(

Fint at du deler historien din, det er mange som blir syke i NAV systemet, skal det vre snn da?

Noe er alvorlig galt.

Lillja.blogg.no

21.01.2016 kl.13:48

Fjellape: Vil tro at din beskrivelse ikke er langt fra sannheten men det er nok ikke bare sosionomene som kan ta skylden for det alene :) De er jo like, uskyldig, styrt av systemet!

Lillja.blogg.no

21.01.2016 kl.13:49

Ola: Tragisk, men sant!

Lillja.blogg.no

21.01.2016 kl.13:55

Elin Beate Reilly: Jeg gjor det samme som deg i mange r. N er jeg tom, har ikke mer gi og er lenket til systemet, uten menneskelige hensyn!

Ja, noe er alvorlig galt :(

Nicole Touch

27.01.2016 kl.21:26

Dette var bra skrevet! tror ikke de tenker s mye, og har forstelse rundt de som fakstisk sliter med angst, og alt annet.. det er ikke bare knipse det bort!

Lillja.blogg.no

27.01.2016 kl.21:27

Nicole Touch: Takk for det :)

Christine Underland

28.01.2016 kl.08:33

Hei :) tff lesning og bra skrevet. Legger ved link til en musikkvideo sjefen min har gitt ut via plateselskapet Nobel Records. Den heter "Mitt nav" av Bengt Ole Nystrm. Den er hyst aktuell ang dette tema og det du beskriver. https://m.youtube.com/watch?v=d41m2OWUKCA

Lillja.blogg.no

28.01.2016 kl.08:35

Christine Underland: Takk :)

christine

28.01.2016 kl.08:38

Hei Jeg skrev etternavnet p artisten feil. Det er Bengt Ole Nordstrm som har skrevet "Mitt nav" om linken ikke fungerer finner du den p YouTube. Kjempeaktuell lt. Masse lykke til!

Lillja.blogg.no

28.01.2016 kl.08:39

christine: Ah... Takk. Ha en fin dag :)

15.11.2016 kl.13:54

I dag har jeg gitt opp. NAV og systemet tok knekken p meg . Ser n bare fram til bli gammel

Lillja.blogg.no

16.11.2016 kl.09:52

Anonym: Forferdelig! Det er det virkelig fordi man kjenner seg selv best, og du har tydeligvis ikke blitt hrt. Gi ikke opp!

F.H

05.12.2016 kl.17:54

nsker deg og dine alt det beste Lillja! For et sykt system...at normale folk vil jobbe p nav er merkelig.

Lillja.blogg.no

06.12.2016 kl.10:39

F.H: Takk for det. En jobb m man jo nesten ha, s jeg kan forst de.

Skriv en ny kommentar