hits

I kampanjer er alt lov? Adv: VELDIG STERKE BILDER!



 

Jeg mener ikke stte noen med disse bildene. Og om du ikke tler sterke bilder (disse fra utlandet) s trykk deg ikke inn p dette innlegget! Nr det er skrevet, s syns jeg denne debatten er viktig av flere rsaker. Vi her hjemme beveger oss ogs i denne retningen sakte men sikkert!

Jeg undrer meg litt over hva mennesker rundt forbi mener om de kampanjer vi ser i mediekanalene, og ellers, med ulike oppfordringer om alt fra forebyggende av egen helse til hvilke redskaper vi br bruke og ikke. I psken da jeg var hjemme i nord, like ved grensen til Russland, fikk jeg en kartong sigaretter med noen bilder p som jeg ville spy av. De gjorde ikke noe med ryklysten min men pvirket meg negativt likevel. Jeg vet hvordan livet er, og kan vre nr det henvises til de bildene som du ser under. 

Motivet er at vi oppfordres til ikke ryke selvsagt! Dette er da lunger som ikke ser bra ut, selv for meg som aldri har sett en lunge irl. 

Her ser vi et deformert barn, penbart p.g.a morens inntak av ryk under svangerskapet.



Og til slutt her, et abortert foster!

Disse bildene er forferdelige se p, uansett hva rsaken til dette er. 

Ryk er ikke sunt, ingen burde ryke alle vet det! Alle vet ogs at dette ikke er noe som den menige mann, har forutsetninger for kunne vite noe om! Joda, lungekreft er en sak vi kan noe om. Vi vet ogs at at de stoffene som er i en sigarett kan gi fatale virkninger for bde ditt og andres liv. Likevel s er det nok ikke s enkelt som det er fremstilt her.

Sprsmlene mine blir: Har dette og lignende kampanjer noen virkning for den vanlige mannen i gata? Slutter man ryke nr man ser slike bilder? Er dette greit?

Jeg ville ikke rykt under svangerskap uansett om jeg hadde sett disse bildene eller ikke, fordi jeg vet at det ikke er heldig. Disse bildene skaper ingen lyst til slutte ryke for min del, fordi jeg tror det skal litt mer til. Jeg bekymrer meg for at vi mennesker vil endre oss og hardne mer til av at vi stadig fr innblikk i "strre" ting vi egentlig ikke skjnner oss s veldig p. Vi blir vant se slikt, det biter ikke p oss lengre. Skremselspropaganda blir ikke oppfattes slik det er ment oppfattes, alltid, er mitt inntrykk. Det selges ryk og det er ikke ulovlig. Burde det ikke vrt det nr vi vet hvor farlig det er? Staten hver inn penger p rykerne, men advarer samtidig mot farene. Dobbeltmoralsk kalles det vel? Vi i Norge er s snar med forbud p absolutt alt som virker fornuftig lage et forbud for, hvorfor er det ikke et forbud for salg av tobakk? Jeg mener ikke disse formlet eller ufarliggjre ryking, men virker de kampanjene? Hva tenker du?

Til sammenligning kan du tenke p kampanjer rundt det ha belte p seg nr en kjrer bil. Der har det vrt sterke bilder som helt klart har gjort inntrykk p meg, og ftt meg til aldri sette meg i bilen uten ha beltet p. Dette er soleklare logiske konsekvenser der det er forbudt og med det samsvar mellom kampanjene, staten og folket.

 

Oppdatering: Jeg har faktisk sluttet ryke, og har holdt meg i flere mnd. allerede :)

 

https://www.facebook.com/lillja.blogg

#blogg #ryking #rykestopp #tobakk #sigaretter #kampanjer #skremselspropaganda #frykt #propaganda

28 kommentarer

JuliaSofie

23.05.2015 kl.15:20

Jeg er s gla for at jeg er en av di som ikke ryker, dessverre har jeg en mann som ryker litt mye. har prvd f han til slutte, men han vil ikke dessverre :/

Lillja.blogg.no

23.05.2015 kl.15:21

JuliaSofie: Det er bra du ikke ryker! Kanskje slutter din mann en dag :)

JuliaSofie

23.05.2015 kl.15:23

Hper det ja, ingenting hadde vrt bedre:)

Lillja.blogg.no

23.05.2015 kl.15:25

JuliaSofie: S sant :)

Rikslven

23.05.2015 kl.15:30

Folk blir herdet. Husker da jeg var liten var et drap frste siden og terror aksjoner var spektakulre nyheter som ble skrevet om i dagesvis. N fr slikt kanskje en side ved siden av ande 'Se&Hr' type forsider p VG og Dagbladet.

Vi er rett og slett for late og giddalause til gjre noe med det. Alle blir affektert og tenker, 'ja huff huff, det der var ikke bra.' Men s snart de blar om eller snur seg s glemmer de det og fortsetter videre med livene sine. (Veldig mange, ikke alle)

Samfunnet burde gtt frem som et godt eksemepel. Denne dobbel moralen ser vi flere steder. Ta bomringene feks, leste at de gr i underskudd. DVS det er dyrere drive bomselskapene enn det de fr inn og vi m betale av skattepengene for holde bomringene i gang... Yey x) Har vi klimakvoter til overs? Skalvi spare moder natur for noen utslipp? Neida, vi selger dem. Biler blir lagt med stl under FORDI de skal ruste og det meste av elektriske anlegg er ment holde i 5 r. Holder gjerne lenger, men er ikke lagd for det derav kort garanti tid. Vi vil at folk skal ta mer kollektivt, derfor ker vi bom og veiavgift. ret etter ker billettene igjen. Avgifter i skyene men om et statlig byggeprosjekt gr 1milliard over budsjett, pytt pytt. Ting henger ikke p greip. Og dessverre er det snn samfunnet er bygd opp og alt dette gjr at ting gr rundt. Skaper flere arbeidsplasser, samler mer skatt, etc.

SMH haha x)

Lillja.blogg.no

23.05.2015 kl.15:33

Rikslven: Enig!

SMH???

Rikslven

23.05.2015 kl.15:37

Shaking My Head =)

Lillja.blogg.no

23.05.2015 kl.15:38

Rikslven: Ah.... :D

Cathrine

23.05.2015 kl.17:51

Om man ikke fr lyst til slutte ryke etter ha sett disse bildene, er det noe galt med en. Det er en grisete uvane, med bare negative virkninger. Skulle bare mangle staten avgiftsbelegger svineriet med tanke p kostnadene omkring sykdommene rykere pdrar seg. Ikke bare lungekreft, men ogs KOLS med tilhrende sykehusinnleggelser med forverringer og lungebetennelser. Ingen angrer p ha sluttet! :)

Lillja.blogg.no

23.05.2015 kl.17:54

Cathrine: Da tror jeg det er noe veldig galt med mange. En ting er lysten til slutte ryke, en annen er motivasjonen til gjre det.

Staten skulle forbudt tobakk, men neida... Hver inn penger som bare det. Om du tror at kostnadene rundt sykdommer er unskelig s tar du feil. Medisiner er en av de strste "butikkene" i verden!

Men enig, det er noe svineri! :)

madelen

01.06.2015 kl.03:16

Holdt faktisk foredrag om dette p uskolen, og da jeg viste fram slike bilder var det flere av guttene som lp ut p gangen!

Lillja.blogg.no

01.06.2015 kl.11:01

madelen: Ja, ikke sant. Det sier noe!

emptynotepad

17.06.2015 kl.19:58

P den ene siden sier du at det er for sterke bilder, p den andre sier du at vi blir herdet og ikke bryr oss. Da begynner jeg lure p hvilken av dem du egentlig mener. Lper guttene ut p gangen for bli herdet?

Hvordan andre folk fungerer, vet ikke jeg. Men jeg har sett noen ganske fle videoer p nett. Sker du opp "gore", s skjnner du hva jeg mener (p eget ansvar). Nyhetssendingene blekner i forhold. Etter dette flte jeg meg ikke spesielt herdet. Jeg mtte unng nyheter og avisoppslag i lang tid etterp, fordi videoene fra Syria dukket opp i hodet.

Det er tvilsomt at jeg kommer til se noe slikt igjen, men jeg er glad jeg gjorde det. I ettertid fler jeg at jeg sitter igjen med en strre forstelse for virkeligheten til mange mennesker, inkludert dem i krigsrammede land og dem med PTSD. I tillegg fikk jeg fjernet noe av herdingen som nyheter og skolebker har gitt meg, selv om noe av den har kommet tilbake. Men jeg er fortsatt for at man skal bestemme slik eksponering selv (og liker at du merket overskriften, for da gir du det valget til leseren), for det kan bli for mye.

Lillja.blogg.no

17.06.2015 kl.20:07

emptynotepad: Jeg mener at bildene er stygge og grusomme og se p. Likevel ryker jeg! Jeg mener at dersom dette kanskje var de aller frste bildene jeg fikk se nr jeg begynte ryke, kanskje hadde jeg da latt vr?

Jeg vet ikke, men innbiller meg at jeg finner "unnskyldninger" ifht til det ryke og den direkte sammenhengen til det disse bildene vil frem til. Alts har vi sett slike bilder for mange gang, og rkt for lenge - uten at det beviselig er snn eller slik.

Man har en viss forpliktelse med advare mot sterke/sttende bilder i bloggtekst. Noen finner ikke disse stygge, men jeg gjr det og advarer da mot de! :)

emptynotepad

17.06.2015 kl.20:42

Ja, det er liten tvil om at herding er en reell ting, selv om det motsatte ogs kan vre tilfellet. Jeg tror nok du har rett i det med tidlig eksponering. Skolen og slike bilder har en stor medvirkning til at jeg ikke ryker n.

For f noen til slutte, m man gi noe som er sterkere enn motivasjonen for fortsette. Man m alts gi en motvekt som er strre enn avhengigheten. Og det er nok fryktelig vanskelig nr man har ryket lenge. Avhengigheten kan vre s sterk at man fortsetter selv om man er lungepasient og sliter med puste. Samtidig er det "bare" legge ryken p hylla.

Jeg snuser selv og har klart slutte over lengre tid. Da la jeg den bare bort og sluttet tvert. Men i dag fr jeg det ikke til. Hvorfor? Jeg vet ikke.

Lillja.blogg.no

17.06.2015 kl.20:49

emptynotepad: Tja, jeg vet ikke om det er s "enkelt". Da ville vel ingen rykt?

Jeg har selv hatt kreft i mange r, men... Ryker! Skikkelig frustrerende men jeg leiter etter motivasjon til slutte. Har slutta fr og fr det nok til igjen :)

Ketil

09.01.2016 kl.14:49

Hei.

Jeg ogs har slutta ryke tidligere, men startet igjen etter 4 r. Syns selv jeg fortjener juling hver eneste dag. M bare finne viljen og motivasjonen til slutte igjen. Helt fantastisk at vi betaler i dyre dommer for f drligere helse og et sannsynligvis kortere liv. Jeg har to barn p 7 og 9 r som sikkert nsker ha en frisk pappa lengst mulig.

Skal vi slutte sammen Lillja..? Motivere hverandre og sttte hverandre..? Gjerne en nedtrappingsplan og nikotinerstattning for lykkes lettere. Jeg er like gammel som deg, s vett nok burde vi ha. Er du klar for dette...?

Lillja.blogg.no

09.01.2016 kl.16:05

Ketil: Det hadde vrt fantastisk! Des fler man er sammen des lettere er det :)

Huff, ja mange klarer jo slutte men begynner igjen. Jeg har ogs gjort det og vrt uten ryk en stund for s begynne igjen.

Ketil

09.01.2016 kl.16:48

S artig.

Da begynner jeg med 8 ryk om dagen fra mandag og en uke fremover. Deretter blir det 7 ryk om dagen i en uke osv. Alle ryk kan rykes nr som helst i lpet av dagen, men IKKE flere. 8 ryk om dagen er tross alt 1 ryk annenhver time. Det er mere enn nok spr du meg. Hper du henger deg p slik at vi nr mlet om vre helt rykfri etter 9 uker. Deretter kan vi bruke litt nikotinerstattning s abstinensene ikke punker hode for jvlig. Jeg gir deg tilbakemelding i slutten av neste uke om hvordan det har gtt. Bli med p dette PLEASE. Det var du som satte meg p tanken med dette. Hper du anerkjenner ideen og planen. Du kan jo foresl dette p bloggen din..? Jo flere vi er sammen.....Oppmuntrende klem fra meg.

Lillja.blogg.no

09.01.2016 kl.17:22

Ketil: God Id, jeg er med. Skal forske f flere til vre med ved skrive en blogg om dette. Jeg tipper vi ikke er aleine!
Jeg m tenke ut en liten plan for min del s lager jeg et opplegg ut fra dine forslag :) Regner med at jeg klarer det i lpet av morgendagen :)

Klem tilbage :)

Ketil

09.01.2016 kl.17:50

S bra.

N ble jeg enn mere motivert. Ser virkelig frem til bli rykfri. Drlig sammvittighet plager meg daglig. Dessuten fr jeg masse kjeft av barna. Hvis vi prver tenke p alt det negative som er ved ryke, vil jeg tro motivasjonen til slutte ker. En stor porsjon vilje og vre strukturert hjelper ogs. Til mandag skjer det. Farvel med sigaretter og velkommen til bedre helse og konomi.

Lillja.blogg.no

09.01.2016 kl.18:55

Ketil: Samme her. Takk for at du dro meg igang :)

Petter

14.01.2016 kl.09:17

Jeg vil oxo vre med! Jeg er 33 r og har ryka i 17 r mer eller mindre. Minst 20 om dagen. Har 4 unger som helt klart ville blitt glad om jeg fikk til dette. I tillegg ville det blitt bedre konomi og snt. Svir jo av en 20-30000 i ret p dette. Det er det ikke verdt, selv om det er superdigg med en ryk. Spesielt nr jeg ute p livet, eller nr jeg akkurat har spist, eller nr jeg driver og legger ungene og de ikke vil sovne. Da trenger jeg en pinne for roe nervene. Men likevel. Det hadde vrt smart av meg gi meg med dette tyset her. Selv om det er godt.

Lillja.blogg.no

14.01.2016 kl.11:56

Petter: S gy! Jeg starter med et opplegg til mandagen. Bare hive deg med, og oppmuntre andre. Jo flere, jo bedre :)

Helge

15.03.2016 kl.23:00

Til dere som vil slutte ryke har dere min fulle sttte. :) Ryker ikke selv men hadde en far som gjorde det. I forbindelse med en operasjon fikk han beskjed om at han burde slutte ryke. Han spurte om rd, men legen sa at det var like mange mter slutte ryke p som det var rykere. I det han gikk ut av legekontoret sa legen: Husk at det enklest er slutte og ryke, det vanskelige er la vre p begynne igjen. :) nsker dere lykke til alle sammen.

Lillja.blogg.no

16.03.2016 kl.09:29

Helge: Kloke ord!

Tusen takk, vi er noen som heiv oss p denne. Jeg har trappet betraktelig ned, og er snart i ml. Selv om det nok ikke blir s snart som jeg tenkte.

Lilly

16.03.2016 kl.13:04

Uff ja, denne ryken. Den er noe for seg selv😒. Manglende viljestyrke er vel grunnen til ikke slutte 😒. Jeg har kun klart trappe ned med ta vekk 1 pr uke. Men s blir jeg stresset eller sliten, og da er det opp 1. Rene suttekluten😒😏.

Sant det du skriver om herding og staten. Vi overser kanskje fordi det er flt se p. Vi orker ikke ta det innover oss. Staten hadde vel tapt mye p ikke selge tobakksvarer. Tilbudet er jo der, s da tester vi. Og blir avhengige. Det er jo rart en blir avhengig s kjapt av ryk...

Ha en finfin dag😏

Lillja.blogg.no

16.03.2016 kl.13:09

Lilly: M ikke snakke :) Men du er jo igang i det minste. Jeg fler meg ganske s stolt over at jeg har trappet s mye ned som jeg har gjort :)

nsker deg og en flott dag :)

Skriv en ny kommentar