Selvforskyldte syke, fortjener ingen medlidenhet..


Røykere som får kols, lungekreft, hjerte-/karsykdommer, overvektige som får diabetes II, leddsmerter, mennesker som har oppsøkt solen (solarium) overdrevet som får hudkreft, mennesker med dårlig kosthold som får mangelsykdommer osv. i det uendelige. Livsstilssykdommer! Selvpåført! Nei, de fortjener ingen sympati. De har bedt om å få disse sykdommene, har de ikke? De får som fortjent!

Jeg syns i alle fall at det er dette som ofte blir servert, både gjennom media og folket for øvrig. Det er ikke sjelden en hører om at "han/hun har fått den og den sykdommen, men det er jo ikke så rart - han/hun røyker jo som en skorstein"! Lyder dette kjent?

Joda, det hører med til det store bildet at det er risikofaktorer som man kan begrense selv, ved å leve slik ekspertene råder en til. Å avstå fra visse inntak. Dette er med på å forebygge livsstilssykdommer, og det er viktig. Men betyr det at vi skal klassifisere, rundt kjøkkenbordet, hva og hvem som fortjener sympati og medlidenheten vår ut fra hvem som har gjort hva? Vi, uten noen som helst slags kompetanse og hele bildet, skal bruke syke mennesker som kanonføde? 

Vi vet at det finnes mennesker som aldri har drukket alkohol, som aldri har røykt eller brukt narkotika, som har levd sunt og trent hele livet - de pådrar seg også slike sykdommer. Noen ganger skjer det bare, og det ville skjedd uavhengig av hvordan du har levd i mange tilfeller. Vi vet også at mennesker som har brutt alle "lover og regler", lever godt over middagshøyden og vel så det. 

Er vi så forbannet kjepphøy at vi tillater oss å hovere over syke mennesker, sette oss til eksperter og bedrevitere? De er syke uansett årsak! Selvsagt skal man jobbe forebyggende når det gjelder dette, men man trenger da ikke fremstille mennesker som lus. De trenger ikke de skrå blikkene, slarven, dømmingen, skammen, øyerulling og nikking. De trenger forståelse for hva de går igjennom på lik linje med de som har fart "lytefritt" gjennom sine liv.

Samfunnet blir kaldere og kaldere. De som sliter fortjener å slite, ser det ut til. Vi har snart gått tom for nestekjærlighet, medlidenhet og empati. Vi må spare på det, til de rette syke. Nei, fyr heller igang på kruttet - kanonene og skuddene, det er det de fortjener, de selvforskyldte syke! Så kan vi sitte på vår høye hest, og heve oss selv enda litt høyere opp. Det er bare å håpe på, at bomba ikke smeller nært deg selv en dag!

Det er en merkelig verden vi lever i! 

Mvh. https://www.facebook.com/lillja.blogg/

#blogg #arroganse #mennesker #medlidenhet #sympati #empati #samhandlinger #samfunn #livsstil #livsstilsykdommer #forebyggende #profylaktisk #kreft #karsykdommer #fordommer #dømme #helhet

 

20 kommentarer

(N) Hakrilas Abyssineroppdrett

07.04.2016 kl.13:37

Akkurat dette satt mannen min og jeg og snakket om forleden dag. Synes det virker empatiløst å gi personen selv skylden for forskjellige sykdommer. Ja vi vet at røyking fører til kols, og vi vet alt hva forskjellige ting innebærer.

Likevel synes jeg media er stygge og diskriminerende i mange tilfeller. Vi er blitt kaldere, og har alt for lett å skylde på personen selv!

Selv sliter jeg jo med betennelsesreumatisme i store ledd som skuldre, albuer, håndledd, og hæler. Det fører til at jeg ikke får trent jevnlig hele året, men kan gå turer om våren, sommeren og høsten. Om vinteren når det er kaldt ute kan jeg mange dager ha vanskeligheter med å få på meg sko. Likevel presterer tankeløse folk å fortelle meg at det er min skyld at jeg har reumatisme! Reumatismen min ble utviklet etter en langvarig kyssesyke i 1994! Så sitter de og sier at jeg må komme meg ut og på trening. Det er ikke enkelt, og særlig de dagene jeg ikke har en sjanse til å få på meg sko om vinteren når jeg har store og røde kuler rett bak hælbeinet. De skulle hatt det samme selv de! Da hadde pipen fått en annen lyd!

Jeg vet at jeg har noen kilo for mye, men slik er det fordi jeg ikke får trent jevnlig hele året! Kunne gladelig tenkt meg å trene med styrketrening på helsestudio, for det er det noe jeg elsker å gjøre, men jeg må ha en fysioterapeut som følger meg nøye opp slik at jeg ikke gjør gale belastninger. Gal belastning fører til betennelser i leddene mine.

Har også fått høre at det er min egen feil at jeg er 80% ufør pga reumatisme!

Ta f.eks. eldre som har kols. De visste ikke at røyk var så farlig den gangen de begynte å røyke. Dermed blir det helt feil å være ufin mot dem! Nåværende generasjon vet hva røyking kan føre til. Dermed er det lettere å veilede dem til ikke å begynne og røyke.

Uansett selvforskyldt eller ikke er det lov å vise nestekjærlighet, omsorg og empati!

Ønsker deg en kjempefin torsdag :)

Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.14:24

(N) Hakrilas Abyssineroppdrett: Du skriver gode eksempler på hvor galt det kan bli! Selv har jeg også opplevd at jeg som 48 kg. fikk beskjed om at jeg nok ville utvikle diabetes en dag, fordi jeg hadde en svulst på skjoldbruskkjertelen, noe jeg også gjorde. Så den kom ikke grunnet hverken den ene eller den andre årsaken. Likevel så får jeg også beskjed om at det bare er å endre kosten. Jeg har hele mitt liv, hatt en sunt kosthold. Så...

Ha en flott dag du med :)

Bente O

07.04.2016 kl.13:43

Så enig med deg her. Uansett årsak til at man rammes av sykdom, er omtanke og støtte som bør komme fra menneskene rundt den syke. Ikke dømmende ord. Men vi lever i en verden hvor man blir mer og mer opptatt av seg og rakke ned på andre. Ikke bra utvikling.

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.14:25

Bente O: Ja, jeg skremmes av denne utviklingen her som vitner om en smålighet som overgår de fleste.

nettasverden

07.04.2016 kl.18:09

Først ble jeg rimelig forskrekka, så overskriften din fenget meg virkelig. Jeg er veldig glad jeg leste mer enn bare det første avsnittet. Jeg mener at vi kan verken dømme eller fordømme mennesker som blir syke av livsstilen de fører. For stort sett er det også mange grunner til dette. De fleste som tar narkotika eller drikker for mye alkohol har sine grunner til dette, ofte en psykisk grunn. Samme er det med mennesker som overspiser.

Selvfølgelig har ikke alle som har livsstilsykdommer en psykisk bakgrunn, men dog faktisk ganske mange. Og selv kreft kan utløses av livsstilen vi fører, og veldig mange andre sykdommer også. Det fins alltid en grunn til alt, og jeg som sykepleier prøver virkelig å ha forståelse for det meste :) Det rare er at folk setter sykdommer i båser. Man får veldig stor sympati for ett benbrudd, mens en psykisk sykdom ofte blir dømt nedenom og hjem. Fakta er at ett benbrudd er fort tilhelet, men en psykisk sykdom er vanskelig å helbrede. (men kan dog holdes i sjakk ved god terapi) og den indre smerten er større enn enhver knokkelbrudd.

Nei fordømmelse er ingen god ting, og karma is a bitch :)

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.18:15

nettasverden: Tusen takk for fin kommentar :)

Ja, det er slik at sykdommer gjerne settes i bås, og jeg mener det er en uting. Og psyken tas for lite hensyn til med tanke på alt vi egentlig vet om den. Mennesket er alt, fra kroppen til sjelen, en del kan ikke utelukke det andre.

:)

nettasverden

07.04.2016 kl.18:59

Ja, helt enig, psykosomatiske sykdommer har vi veldig mange eksempler på :) Og det er viktig å sette ord på dette, så veldig bra blogg-innlegg :) Ha en fin kveld videre :)

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.19:32

nettasverden: Tusen takk for det :)

Ha en fin kveld du med!

Tore

07.04.2016 kl.19:01

Først ble jeg rimelig interessert, og glad. Men så leste jeg videre og fant ut at du bare "tullet". Skal man ha sympati med kolspasienter som fortsetter å røyke og koster samfunnet millioner? Skal man ha sympati med mødre/fedre på 150+kg som heller vil spise burger enn å kunne leke med barna sine?

Hva om vi sluttet å ha sympati med disse? Du sier at folk burde skjerpe seg og ha litt mer sympati, men hva med å be disse folkene skjerpe seg? Om de hadde gjort det hadde man spart milliarder. Eldre hadde fått bedre helsetilbud, helsekøen hadde blitt mindre osv.

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.19:38

Tore: Ja, hva skal vi gjøre med de da? For dette stopper ikke. Det er ALDRI bare en årsak til at mennesker blir syke, det er gjerne et sammensatt problem. Skal vi sette de fast i giljotinen på torvet, slik at de som er lytefri kan spytte på de idet de blir passert?

Hva om dette gjaldt en av dine aller kjæreste da? Din mor, dine barn... Er de mennesker som ikke fortjener sympati de heller, om de skulle råke ut for noe "selvpåført"? Hva om du selv ble overvektig, og ble syk. Skulle du likt og gått uten noen som helst slags forståelse?

Jeg tror ikke DU hadde syns det var så kjekt. Eller tar jeg kanskje feil?

Tore

07.04.2016 kl.19:58

Giljotin? Det er lang vei fra "ikke gi sympati" til "giljotin, Lilja....

Om JEG ble overvektig ville jeg sagt: jeg må skjerpe meg! Jeg skal spise mindre, og dermed kan jeg kurere meg selv! Det siste jeg ville hatt var forståelse! Skal folk si "stakkars deg, du er jo overvektig, men det gjør ingenting! Big is beautiful! Det er ikke din feil!" Hadde det hjulpet meg? Jeg ville heller hatt noen som sa "skjerp deg! Vi er glad i deg, vi elsker deg, men nå må du se til å ta deg sammen! Eller vil du heller spise enn å leve sammen med oss?"

Det samme med min familie. Jeg har selv opplevd det, og det har en av mine brødre også. Han fikk klar beskjed "nå har du jammen blitt feit!" I dag jogger han halvmaraton.... Det funker ikke for alle, men vi må slutte med all denne sympatien. Det hjelper ingen, og gjør det bare enklere å skjule seg bak "det er ikke min feil, det er alle andre sin feil!"

Lillja.blogg.no

07.04.2016 kl.21:22

Tore: Nå har du skrevet deg langt utenfor det jeg snakker om her. Jeg snakker om mennesker som HAR blitt syke. Du kan godt la være å gi de sympati før de blir syke men hva med etter? Det er det jeg mener.

Og, som hun over sier. Det er en grunn for det meste, og psyken spiller inn og det kan man ikke overse. Ikke alle er like sterke som deg, og det må man ta høyde for, tenker jeg.

En syk er en syk, samme hva. Og de har min dypeste medfølelse alle og enhver, uansett hva årsaken til deres sykdom er. Og det er et langt stykke fra å si at det er andres feil at man har blitt syk. De er nok smertelig klar over både sin fedme, og evt. andre årsaker til at de blir syk.

Live

08.04.2016 kl.11:38

Kjenner jeg kan bli ganske så provosert av Tore sitt utsagn, mulig det også er noe av poenget hans. Tenk hvor lett og vakkert det kunne vært om vi alle var helt like...tynne og friske...aller helst skrapa til margen....Jeg for min del har noen gode kg for mye på kroppen. Ja, jeg har vært medlem på treningsstudio og hatt min del av pt..til ingen nytte. Jeg har hypotherose og muskel/leddsmerter pga det..med hypotherose kommer det også ofte vektøkning av ingentingen. Klart all vekt og smerter er min egen feil?! Og for det skal jeg dømmes...min sykdom er ikke mer synlig på utsiden enn vekten jeg bærer. Dessverre for verden, er jeg som jeg er og det er jeg jammen takknemlig for! Jeg har en mann som elsker meg, nøyaktig som jeg er. Jeg syns vårt samfunn har blitt egoistisk og overfladisk og jeg er dritt lei av at vi til enhver tid må måle oss etter det "normale".

Lillja.blogg.no

08.04.2016 kl.12:09

Live: Jeg sier hurra for mangfoldet. Hvordan du ser ut har ingenting å si i forhold til verdi.

God helg, og Vær den du er :)

Joffen

08.04.2016 kl.23:05

Det er vel NAV-penger vi går tomme for til slutt.

Lillja.blogg.no

09.04.2016 kl.09:38

Joffen: ??

Ove Kristian

08.04.2016 kl.23:37

Jeg røyker. Men visste ikke hvor lett det er å bli avhegig. Og jeg klarer bare ikke å slutte samt ta meg sammen. Har alltid vært en livsnyter. På en måte så er jeg lykkelig fordi jeg ikke var noe særlig glad i alkohol.

Lillja.blogg.no

09.04.2016 kl.09:38

Ove Kristian: Nei, det er ikke bare - bare det der :)

Tine

21.04.2016 kl.15:04

Man kan også få kols av å være passiv røyker, altså være i et røykmiljø med andre som røyker.

ER enig med deg, samfunnet blir jo bare kaldere. Synes man ikke skal være så selektiv over hvem man viser sympati for. Alle er innerst like...

Vet det er og kanskje noe som tenker om de som blir mobbet, at de fortjener det fordi dem sikkert har dårlig karma og må brenne det opp for å erfare hvordan det er.... synes det å blir feil. Det er ingen som fortjener å bli mobbet. Hvis en skal tenke sånn, blir jo samfunnet bare kaldere!

Lillja.blogg.no

21.04.2016 kl.16:08

Tine: Ja, det er så mange årsaker til sykdom og det er ikke sagt at det er hverken den ene eller den andre årsaken til det.

Mobbing er no dritt!

Skriv en ny kommentar

hits