Mine fantastiske reiser, gjennom mange land - med tips og ta med seg.

Jeg kan vel si at jeg har hatt reising som en hobby, eller interesse, gjennom mange år. Det har vært en av mine store prioriteringer, og jeg ser at dette har vært med på å gi livet mitt kvalitet. Jeg har stadige hendelser, og land, som bringer frem gode tanker og minner, i stunder der jeg trenger det. Dagdrømmene mine er vel egentlig gode, gamle minner.

Å nevne alle land jeg har vært i kan bli litt av en utfordring men jeg skal forsøke. Land som Sverige, Danmark, Finland og Russland nevner jeg ikke mer enn dette. Disse landene har jeg besøkt så mange ganger at jeg har kommet ut av tellingen. Høyst interessante land, alle sammen, men jeg tror kanskje jeg har sett meg blind i flere av de.

1. Alcudia på Mallorca, var min aller første sydentur. En herlig plass med en langstrakt (14 km), hvit strand som kan måle seg med de aller beste. Det er mange år siden jeg tok min første sydentur, og jeg har besøkt mange andre land etter det, men stranda der husker jeg enda. Så da må den jo være bra da :)

2. Lanzarote, en av Kanariøyene, den første turen jeg tok mine barn med på. Her fikk vi en flott familieferie, der vi byttet ut den verste snømåneden i nord, mars - med sommer, sol og fine temperaturer på en fin plass. Det jeg husker best derfra er den svarte lavastranden, og en tur vi hadde opp til en aktiv vulkan, der det blant annet ble laget mat på varmen fra den.

3. Fig three bay/Nicosia på Kypros. Her var også mine barn med, det jeg husker best herfra var at prisnivået var veldig høyt. Måtte liksom begrense barna med isspising og kjøp av milkshake, og det er litt kjipt når man er på feire i syden, syns jeg. Det å spise ute var nesten på høyde med norske priser. En litt "død" plass men hotellet hadde god underholdning, nesten hver kveld.

4. Phuket/Phi-Phi island, i Thailand. Smilets land, så absolutt, men også endel faktorer man helst skulle sett ikke var der. Pip-show, som jeg da fikk med meg, prostitusjon og fattigdom. Veldig varmt med høy luftfuktighet gjorde at jeg kom så bleik hjem fra ferie som jeg ikke har gjort, hverken før eller siden. 45 grader gjorde at det å ligge å sole seg ble en lidelse. Det mest positive var nok maten og prisnivået, som var suverent. Det ble endel skreddersydde klær og nips med hjem i kofferten. Jeg har enda mye av dette den dag i dag.

5. Hurghada/Kairo i egypt. Dette er nok det mest interessante landet, kulturelt og historisk sett, som jeg har besøkt. De kjente pyramidene som Keops og Mykerinos, Sfinxsen, de dødes by, museet i Kairo, Sahara, Suezkanalen, håndtverkene og Rødehavet. Helt fantastisk! Det som trakk ned her var et masete folkeslag som var altfor innpåsliten i sin hunger etter penger. Jeg kan forstå de, absolutt, men likevel så ble man lei det evige jaget. Jeg husker jeg hadde adidas sko på meg, noe som egypterne gjerne ropte etter meg. "Adidas, you are rich"! Eh, nei... Det var også veldig skittent på flere steder. Men det blir vel gjerne slik når offentlige toaletter, bare er et hull i gulvet. Likevel så er jeg glad jeg den gang besøkte landet, for jeg hadde ikke gjort det i dag, med tanke på uroligheter.

6. Rio De Janeiro/Nathal i Brasil. En helt fantastisk ferie, kanskje mest fordi vi var så uvitende om dette landet, med det man må kunne si - den store kriminaliteten. Her besøkte jeg verdens største Hard Rock Cafè (den gang), var på vedens største fotballstadion - Maracàna, sukkertoppen, kristusstatuen, favelaer (slummen), Amazonas og den fineste stranda jeg noengang har vært på, i Nathal. Temperaturen lå jevnt på 36 grader, og det var behagelig. Etter 2-3 dager så svettet man ikke mer. Maten var også helt nydelig, prisnivået lavt (det kostet mye å reise dit) og folket grei. Det triste var fattigdommen, prostitusjon og ikke minst gatebarna. Likevel så er nok denne ferien en av mine aller beste.

7. Villa Marina/Chania/Kreta, i Hellas. Vel, en middelmådig ferie som nok er den mest kommersielle reisen jeg har hatt. Men folket var veldig hyggelig, været godt men med mye vind og maten god. Det er her man finner ut hva en skikkelig god gresk salat er.

8. Sunny Beach/Varna/Burgas i Bulgaria. Hit reiste jeg med min mor og mine barn. En fin ferie med et hyggelig lavt prisnivå. God mat og et fint hotell.

9. Antalya/Side i Tyrkia. Dette er uten tvil den aller verste turen jeg noengang har vært på! Et folkeslag som oppførte seg som om at det var jeg som hadde tegnet Mohammed-tegningene (var der det året de kom ut). De var rett og slett ufine og langt ifra høflige. Sluttet tilslutt å si hvor vi var fra, og valgte Finland istedet. Ble litt bedre da. Forsøkt lurt på penger flere ganger. Kjøpte gull, om viste seg å ikke være det i ettertid! Maten fikk vi gjerne på ulike tider, noe som betydde at et mulig koselig måltid ikke ble det. På toppen av det hele så var det flere av båtene som valgte og tømme toalettene sine rett ved stranden, slik at både dopapir og dritt ble liggende i vannkanten og duppe. Nei, fysj. Reiser nok aldri tilbake dit!

10. Benidorm/Allicante, her var jeg på jobb. Denne turen var veldig tilrettelagt men vi fikk da oppleve det gode liv her også. En veldig fin tur opp til Guadalest.

11.Sardinia, i Italia. Dette var også en fin tur. I Sardinia leide vi sykkler og syklet rundt, og fikk med oss mange store begivenheter og kulturskatter. Der har de også, uten og skryte, verdens beste is. Gelatio! Høy prisklasse men hyggelige og avslappende mennesker. Italienere er jo livlige da, med et høyere støynivå enn det vi er vant til, men ikke noe masing. Det eneste som jeg skulle kunne klage litt på, er at de solsengene som var nærmest havet ikke var forbeholdt turister. Dette tilhørte italienerne selv. Selv når det ikke var noen på de tre første radene så langt øyet kunne se, fikk ikke turistene ligge der. Ikke akkurat så gjestfritt det, vil jeg si.

12. Korsica, i Frankrike. Korsica er bare helt fantastisk. Bildet over innlegget er derfra. De flotte kalksteinsklippene der har brent seg fast i minnet, og det er ikke dårlig. Her fikk vi besøkt området/husene der fremmedlegionen hørte til. Napoleons bosted likeså. Mariah Carey, lå utenfor der med yatchen sin, og det var utrolig mange eksklusive "skip" og se.

13. Banjul/Senegal i Gambia. Her reiste vi ned med koffertene fulle av skolesaker, som vi delte ut i de fattige områdene. Gambia er et fint land, med stor fattigdom. Å gå ut portene på det luksushotellet vi bodde på, der alt var flott og fint, var som og komme til en helt annen verden. På stranda stod det bevepnede vakter, noe vi faktisk vente oss til selv om det var litt creepy til og begynne med. Her reiste vi ut til øya Jeffereh, som knyttes til den store slavetiden. Kunta Kinte fremstår som "slavenes far", er du heldig så får du også hilse på hans "etterkommere", og på øya får du et godt innblikk i hvordan slaveperioden gikk for seg. Det var forferdelige tider! Det var heller ikke uvanlig å se ekstremt gamle damer, vandrende hånd i hånd med ekstremt unge gutter. Litt som Thailand for menn, om man kan si det slik. Ellers så var gambierne et hyggelig og imøtekommende folkeslag, prisene hyggelig og maten var også god.

14. Gdansk/Sopot, i Polen. Ønsker man seg en fin badeferie, som ikke tar lange stunden og reise til, så kan jeg anbefale Sopot. Fine strender, hyggelig prisnivå og mennesker. Gdansk kan skilte med en vannvittig fin arkitektur. Blant de mange butikkene og bodene kan du gjøre ordentlige kupp når det gjelder nips, skinnvesker og sko. Maten og servicen er god. Gode muligheter for spa i alle variasjoner.

Jeg har nok vært i 19-20 land, og det er jo ikke så verst. Det er ikke sikkert jeg har husket på alle. Det å reise er en god investering, men jeg har vært lite på farten de siste årene. Det er liksom ikke sommer og sol som mangler, når man bor på norges palmekyst, sørlandet. Men jeg kjenner at reisefoten begynner å røre på seg, så det er nok ikke lenge før jeg igjen, er på farten til et eller annet eksotisk sted.

Husk at alt dette jeg nevner er min subjektive erfaring. Andre kan ha hatt både gode og dårlige opplevelser, der jeg ikke har hatt det.

Uansett, skal du ut å reise snart, i såfall hvor? Har du noen tips du vil dele? Andre synspunkter? Sms/mms på nr. 59 44 44 02. Tjenesten er gratis for deg å sende, svar koster kr.29,- Kun et svar pr. henvendelse.

#blogg #reise #feriemål #solferie #strandliv #opplevelser #kultur #historier #begivenheter #investering #livskvalitet #interesser #levevis #syden #reisebrev #land