hits

Pengene som aldri kom!!



Når du lar være å betale barnebidrag, da skulle du vært "piska på ballan, med en flisat vaier"! Som jeg ville sagt det rett ut, og på dialekt!

Men, nå er det ikke slik at det bare er menn (les:baller) som lurer seg unna bidraget, de skal gi sitt barn hver måned. Så jeg starter på nytt!

Kjære bidragspliktige, mor og far.

Man kan diskutere seg opp og ned i mente, om det fastsatte bidraget er riktig, om det er rettferdig, ja t.o.m om det er fortjent, men det legger vi litt tilside her og går rett inn i materien på de som gir faen i og betale bidrag for sitt barn. 

Er dere klar over hva dere egentlig gjør? 

Jeg har hørt uttalelser som:

- Nei, jeg støtter ikke opp om noe som helst annet til mitt barn, enn det jeg betaler i bidrag. 

- Den andre parten, er den som nyter godt av mine penger. Barnet får jo ingenting likevel!

- Mor/far fortjener ikke mine surt tjente kroner.

- Bidraget er altfor høyt.

Slik fortsetter det, videre og videre med argumenter som ikke akkurat vitner om så veldig mange omdreininger der oppe, du vet. 

Det kan godt være at bidraget er for høyt. Det er ingen tvil om at dette er sure penger og betale, tenk hvor mye moro du kunne hatt for de. Nå bare flyr de ut av vinduet, til kanskje, din erkefiende, exen din! Eller er det egentlig exen din som får de? Bruke hodet nå....

Når et forhold tar slutt, så er det veldig greit at veiene skilles, og helst ikke krysses igjen. En ex er en ex, og er av 0 interesse. Man trenger ikke engang å hilse på hverandre om man skulle støte på hverandre. Helt greit! Men, har dere fått barn sammen, så er du stuck med den forbannede exen, så lenge du lever. Du må nemlig forholde deg han/hun på et eller annet vis via deres felles barn, langt ut i voksen alder. Dvs. om du tar ditt ansvar på alvor og er en ordentlig mor eller far. Noen snur seg og går, og betaler de sure kronene med et grin hver mnd., andre velger heller å pådra seg en større gjeld istedenfor å betale. ALLE vet at disse pengene må du før eller senere betale, likevel så velger altså noen å skippe det.

Hva skjer når du velger å skippe å betale bidraget? Mindre festing? Mindre penger til shopping? Mindre fornøyelser? Mindre klær? Mindre mat? Ja, helt klart. Du koser deg når du vet at dette påvirker exens økonomi. Du klarer faktisk med din bedritne oppførsel og skape en ubalanse i ditt barns hverdag, der bekymringer og forsakelser blir en større del av det, enn det kanskje kunne vært. Har du tenkt på at det går like mye ut over ditt barn? Det blir både mindre fornøyelser, klær, mat, festing osv. på barnet ditt. Tro det eller ei! 

Jeg kjenner til tilfeller der dette skjer. Det er helt vanlig at en part må mase seg til et sårt trengt bidrag, hver eneste måned. Det hender det kommer, alt for seint, litt for seint og ikke i det hele tatt. Av en motpart som har penger nok. Likevel så er dette så greit at de faktisk velger å la det gå ut over sitt barn. Hva feiler det slike mennesker? Vi vet jo hvordan de tenker. Men hvordan kan de?

Er du bidragspliktig, så gjør opp for deg. Klag på systemet, forbann bidragsplikten men la det ikke gå ut over noen som ikke har vært med på å fastsette et bidrag. Det handler om ditt eget barn!

Det er dessverre mange der ute, som nå sitter å venter på å få inn et bidrag. Et bidrag som bare dekker en liten del av det det koster å ha et barn. Derfor er det så smålig å la det være... Del gjerne dette!

#blogg #bidrag #bidragspliktig #penger #barn #familie #mor #far #mamma #pappa #samlivsbrudd #ex #økonomi #lavmål

 

16 kommentarer

Anne

12.07.2016 kl.21:09

Kjenner godt igjen dette ja! Hilsen en som kun har fått minstebidrag for to barn hele fra de var bittesmå... og som har betalt alle ferier, fritidsaktiviteter, bursdager, reguleringer, konfirmasjoner, førerkort osv osv uten hjelp fra den andre parten i like mange år

Lillja.blogg.no

12.07.2016 kl.21:13

Anne: Slik kan det dessverre være ja..

Lars

12.07.2016 kl.23:29

Hva med de som faktisk ikke er far til barnet (morskap er vel en mer sikker vitenskap)? Hvordan føles det for de å betale mange penger hver måned?

Og som svar til Anne som skriver at hun betalte for alle ferier, fritidsaktiviteter, konfirmasjoner, bursdager osv. Hvor mange av disse tingene fikk far være en del av? Det føles gjerne kjipt å betale for ting en ikke får ta del i selv.

Lillja.blogg.no

12.07.2016 kl.23:33

Lars: Altså, det er vel en helt annen sak, om man er far til barnet. Er det noen tvil så finnes det tester for slikt.

Støtter deg på at far bør få delta i alle begivenheter som omhandler barnet.

Cecilie

26.07.2016 kl.15:11

Ikke helt enig med din vinkling i dette innlegg, da "bildet" ikke er så enkelt som du skal ha det til. En sak har to sider, og der bidrag ikke blir betalt så finnes det som oftast svært gode grunner. Om bidraget går gjennom NAV, vil en som bidragspliktig ikke "slippe unna" med bidrag. Dem krever inn det dem skal ha uansett, og de fleste har trekk gjennom lønn om bidraget går gjennom NAV. Skal en prate om bidragsordningen, kan en diskutere seg blå. En ting er sikkert at det er så store forskjeller, og at det finnes ingen rettferdighet på noen måte. En prissetter barn utfra inntekt. Har en en bidragsyter med høy inntekt, får barnet også mye bidrag. Har en lav inntekt, får barnet også lavt bidrag. Er det grunner som tilsier at noen barn er dyrere enn andre barn, NEI på ingen måte, og medfører faktisk at det kan bli tilfeller der det skilles over ti-tusen per måned i bidrag. Hva med de tilfeller der mor får barn med ny mann, og bidragsyter da må betale mer i bidrag fordi hun får redusert inntekt pga et barn en ikke har noe ansvar for. Hva med foreldre som nekter bidragsyter samvær uten grunn, men likevel skal ha fullt bidrag. Hva med de tilfeller der bidragsmottaker flytter så langt unna, at ordinært samvær ikke er mulig. Hva med de tilfeller der bidragsmottaker en med viten og vilje oppgir feil opplysninger, for å få mest mulig i bidrag. Er enig i at bidrag skal betales, men bildet er mer nyansert enn det du har skrevet.

Lillja.blogg.no

26.07.2016 kl.15:22

Cecilie: Nei enig trenger du ikke å være.

For det første så er det ingen enkelt bilde jeg tegner her. Om saken har aldri så mange sider så er det pr. i dag et lovfestet vedtak, det og betale barnetrygd.

Du diskuterer en helt annen sak, og det sier jeg for øvrig at jeg er enig i. Det er mange feil og mangler ved dette systemet. Ta gjerne det.

Det som er fakta er at mange barn lider under dette, fordi dette er en forespeilet inntekt. Og som du sikkert vet, vi lever av det vi har og etter det.

Må arrestere deg når du sier at noen barn er dyrere enn andre barn. JO, det finnes barn som er dyrere som du kaller det. Barn med funksjonshemminger, og andre behandlingskrevende sykdommer. Og NEI, man får ikke dekket alt.

Alle grunner du ellers ramser opp, er jeg enig i. Men det er ikke det som er saken. Du hverken kan eller bør ta loven i egne hender og vurdere ut fra en enkeltmann hva som er fornuftig, Derfor har vi et lovverk.

Det er min vinkling, om du klarer å skille mellom flere sider av samme sak, så ser du det. Jeg snakker om en side! Du favner veldig mange, og blir med det irrellevant til hva jeg skriver.

Cecilie

26.07.2016 kl.15:51

En liten kommentar - jeg skrev ikke at noen barn er dyrere, men at det ikke er riktig at noen barn skal ha mer bidrag enn andre. Det medfører store skiller. Hvorfor skal et barn ha kr 15000,- og et annet kun kr 600,- Er barnet funksjonshemmet, er det veldig mange støtteordninger og det gjør det enklere økonomisk. Som bl.a gratis bleier, gratis hjelpemidler, tilsynshjem etc. Har selv betalt bidrag i flere år, så kjenner alt for godt til dette systemet. Vet også altfor godt at det er stor urettferdighet hos begge parter, og nei det er ikke en lovfestet rett til at bidrag skal betales. Dette er noe en må søke om, og skjer ikke automatisk. Søker en ikke, vil en heller ikke motta bidrag. En velger selv om en vil opprette privat avtale, og det er faktisk noe NAV oppmoder til. Barnetrygden som du nevner, er lovfestet.

Lillja.blogg.no

26.07.2016 kl.15:56

Cecilie: Som skrevet, så er jeg enig i det du skriver. Men du synes fremdeles ikke å se den siden jeg skriver om!

Mener du, at det er helt på sin plass å la være å betale barnebidrag?

Dersom den som sitter med hovedomsorgen krever det som du skriver, så vil de bli skyldig bidrag, om de lar vær å betale.

Og, ja - vi kan diskutere dette systemet opp og ned i mente. Men det er ikke det jeg snakker om her!

Gløgg

11.12.2016 kl.11:51

Sier Cecilie noe som helst sted at det i utgangspunktet er greit å la være å betale?

Lillja.blogg.no

11.12.2016 kl.14:19

Gløgg: Det er det jeg spør henne om! Siden dette innlegget handler om akkurat det... Jeg prøver bare å forstå hvor hun vil hen, i forhold til hva jeg skriver. Jeg gjentar flere ganger at jeg er enig med henne, og holder fast på at det bidraget du skal betale - bør du betale.

Dette handler om de som sitter hver eneste mnd. å venter på et bidrag som aldri kommer. Hvor vanskelig kan det være å se det? Jeg har en venninne (blant annet) som sitter på 5 mnd. og venter på bidrag fra far. Og ja, det går ut over sønnen deres! Bør man ikke betale da?

Oldie

10.07.2017 kl.17:03

Cecilie: du får ta opp det der med myndighetene. De mener nemlig at barnet skal ha et økonomisk liv etter foreldrenes samlede økonomi. Så om en bidragsbetaler, og mottaker, har lave inntekter, skal barnet være litt fattig og bidraget settes lavt. Men er bidragsbetaleren velsituert, så skal barnet også ha et sånt liv..ergo høyt bidrag. Jeg synes vel det er ganske rettferdig. Det jeg kanskje synes kan virke litt urettferdig, er at om bidragsbetaler skaffer seg ny partner med egen inntekt ( som de fleste gjerne har i dag), så skal bidraget økes, fordi inntekten til ny partner også skal telle med. Den må være litt sur, den der. :)

Lillja.blogg.no

10.07.2017 kl.17:41

Oldie: Amen!

Ei_heks

10.07.2017 kl.18:28

Så BRA innlegg, Lillja!

Jeg droppet faktisk en fyr jeg datet når han begynte å sutre over å måtte betale bidrag til eksen. Han var direkte rik og hadde en skyhøy inntekt, så sutret han over at det ikke kostet så mye å oppdra et barn som det han betalte. Jeg prøvde å si at bidraget gjorde at sønnens levestandard ble bedre, men det gav han blaffen i så lenge det gavnet eksen også. Men noe delt omsorg var han ikke interessert i. :(((

Helt enig Oldie! I den siste biten også. Det burde endres.

Lillja.blogg.no

10.07.2017 kl.19:42

Ei_heks: Tusen takk!

Vet du, jeg tror jeg også hadde droppet en som hadde sutret over dette. Slik er lovene i dette landet, deal med det!

Torunn

10.07.2017 kl.19:49

En eks er en eks.

Ungen din er avkommet ditt for alltid.

Ha en fin mandagskveld videre :)

Lillja.blogg.no

10.07.2017 kl.19:50

Torunn: Ikke sant!

Takk, og en riktig god kveld til deg også :)

Skriv en ny kommentar