Snik inn noe ekstra...

Her kommer vinteren, her kommer den kalde, mørke tida... Og med denne tiden så er det ingen tvil om at vi bør passe på å få i oss noe fornuftig mat, for det er lettere om sommeren, synes jeg, å få i seg frukt og grønt blant annet.

For første gang i mitt liv så har jeg fått påvist mangel av d-vitamin. Jeg som spiser så sunt!!!! 

Vel, her må det tas noen grep, og jeg har lurt litt på hvordan jeg skal kunne tilsette enda mer grønt til mitt kosthold. Selvsagt så kommer sola med d-vitaminer men det burde jeg fått nok av. Jeg er jo vokst opp med mørketid og her nede så har vi sol hele året. 

Vel, i alle fall så tenker jeg at jeg skulle komme med noen tips til hvordan en naturlig kan øke sin vitaminbeholdning. 

For det første så tenker jeg at det er viktig å være bevisst hva man putter i seg. Jeg har i mange år tenkt 5 om dagen. En brødskive uten tomat, agurk og paprika er nesten utenkelig. Og dersom jeg spiser noe dette absolutt ikke smaker godt med, så har jeg det på siden. Det samme gjør jeg til middagen. Jeg hopper aldri over frokosten, og forsøker å spise jevnt.

Her i huset er vi glad i salater og grønnsaker. Av og til så lager jeg en god salat med pasta og skinke, som jeg serverer loff eller rundstykke til. Denne skal nå få en fast dag i uken. Det samme skal den gode gamle lapskausen få. Tilsatt salt eller røkt kjøtt, er dette en vitaminbombe. Jeg tenker også å lage min egen grønnsaksbuljong som jeg kan fryse i porsjoner og bare ta opp sånn etterhvert. Uansett om mye forringes gjennom koking og frysing så vil det være alltid være noe igjen. Fisk står uansett på menyen minst en gang i uken. Da trekker jeg ifra fiskeprodukter som fiskeboller, kaker o.l.

Så nå skal jeg forsøke å bevisstgjøre mine spisevaner enda mer enn de allerede er. Med det så tenker jeg at det kan passe med en middagsmeny for neste uke! Til hver middag skal jeg snike inn noe som ikke har vært der før. Her er den: 

Mandag: Stekt makrell med poteter, løk, rømme og agurksalat. Her skal jeg snike inn litt revet gulrot. 

Tirsdag: Hjemmelaget gryterett med kjøttdeig, villris, mais, løk, hvitløk, paprika, babymais, brekkbønner og sursøt saus. Her sniker jeg inn en pakke med kikerter. 

Onsdag: Karbonader med potet, gulrot, løk og tyttebær. Her sniker jeg inn erterstuing og surkål.

Torsdag: Kokt torsk med spekk, potet og kålrabi. Her sniker jeg inn kokt gulrot og stekt løk.

Fredag: Salat med loff eller brød. Her skal jeg bruke av alt jeg har tilgjengelig av grønnsaker. Og denne sniker jeg inn som en av ukas faste retter. 

Lørdag: Taco tenker jeg. 

Søndag: Fårikål! Og hva sniker jeg inn her da? Denne var vanskelig!

Jeg bør kunne leve med en slik meny, og jeg håper at mitt lager av d-vitamin kan stige på denne kosten. Jeg tar selvsagt d-vitamin som kosttilskudd også, når det nå engang ble en mangel. 

Er ikke så enkelt å tilsette noe mer syns jeg, nettopp fordi jeg spiser sunt i utgangspunktet. Men noe må jeg forsøke :) Tar gjerne imot tips, jeg kanskje ikke har tenkt på. 

#blogg #mat #sunnhet #kosthold #middag #vitaminer #vitaminmangel #meny #ukesmeny

 

4 kommentarer

Beate Pedersen

16.11.2016 kl.11:57

Ser du lurer på hva du kan snike inn med fårikålen på søndagen. Du kan for eksempel dampe gulrøtter og paprika å ha ved siden av? Det synes ihvertfall jeg er godt :-) Eller du kan spise grønnsaker med dip til dessert etter fårikålen :-D Evt en god salat til forret? :-)

Lillja.blogg.no

16.11.2016 kl.15:52

Beate Pedersen: Dampede gulrøtter hørtes godt ut! Aldri tenkt tanken, så tusen takk :)

Beate Pedersen

17.11.2016 kl.09:34

Dampede gulrøtter er jo godt til alt synes nå jeg :-) Godt å maule og :-D Bare hyggelig! :-)

Lillja.blogg.no

17.11.2016 kl.15:53

Beate Pedersen: Det er det :)

Skriv en ny kommentar

hits