Jeg MÅ ikke være din kunde, sier du...

Man ser det, fra tid til annen, en riktig så god forretningsidè som går rett vest. Konkurs, eller nedlagt etter kort åpningstid. Det er faktisk trist, fordi man vet at det må ligge en god del arbeid bak det å realisere en drøm, de kanskje har båret lenge på. 

Kafèen med de overprisede kakestykkene, klesbutikken der tilbudene er latterlige i forhold til resten av gata, stedet der pengene alltid taler - foran en god service, eksemplene er mange! Altfor mange. 

Javisst koster det å drive et sted, enten det er butikk eller kafè. Ingen tvil om det! Skyhøye husleier, avgifter og honorarer, lønninger og Gud vet alt hva det koster. Og man vil jo gjerne tjene noe, ikke sant?

Men jeg tror dessverre mange starter i en feil ende, og er for ivrige på å gjøre dette til en suksess der pengene skal rulle inn. Akkurat som i drømmen.

Drømmen kan fort vise seg til å bli et mareritt! 

I dag er tilbudene, vi som kunder har, enorme på de fleste steder. Det er ikke sikkert at kundegrunnlaget har det utgangspunktet som trengs for å kunne drive med suksess. Da hjelper det i alle fall ikke å prise seg selv ut av markedet, for det er det mange dessverre gjør! De blir for grådige, og mister potensielle kunder på det. De forstår det nok, men de velger å ignorere det. Da kan man spørre seg om hvorfor de ønsker å drive stedet? Og ikke minst på hvilket grunnlag?

Jeg, som de fleste andre,  har vært på mange nyoppstartede prosjekter, der prisene har vært overraskende høye. Pizzautsalg i nærheten til de kjente merkene som gjennom år har opparbeidet seg en god kundekrets, der prisene er helt ok. Så kommer det en ny som selger omtrent den samme pizzaen, bare for 50 kroner mer enn de som allerede er etablert i området. Man ser at aktiviteten er laber, og tidvis helt fraværende! Og helt ærlig, jeg er ikke interessert i å betale så mye mer enn jeg må - så jeg går ikke dit og er neppe alene om det heller. 

Bruktbutikker som ligger på nypris, og i mange tilfeller over det også. Hva er poenget?

Det har hent jeg har sagt ifra at jeg syns prisen har vært for høy. Men det har vel aldri hent at de har sagt seg enige i det. Jeg har tvert imot fått beskjed om at jeg ikke MÅ handle der.

Det har de helt rett i. Jeg MÅ ikke handle der, og det kan de gjerne argumentere med, i en skåletom butikk! Når en kunde sier ifra om noe så burde det være en selvfølge om at det blir forstått at det ikke bare er for min egen vinning, men også fordi jeg vet jeg kan få samme varen billigere andre steder. Man er da opptatt av å få kunder, er man ikke?

Det er trist å se at butikker legges ned, drømmer knuses, mennesker mister jobben og ambisjoner forsvinner. Å ikke "møte" kunden er en enda verre service enn det å ha høye priser. Det er tilfeller der jeg gladelig betaler noen kroner mer,  fordi der er en enorm god service.

Men i utgangspunktet, så tenker jeg at jeg, som kunde, ikke bryr meg om hva det koster for dere å drive forretningen, jeg bryr meg om hva det koster meg! Jeg bryr meg om at tonen er god, og ikke minst at man kan få lov til å si at prisene er altfor høye. Det er mulig at dere ikke kan sette prisene ned, men hadde dere i det miste lyttet, og muligens gått litt ned, så ville dere kanskje hatt flere salg, og flere penger i kassen.

Kanskje burde du tatt inn over deg at jeg som kunde, er så heldig, at jeg ikke MÅ handle akkurat hos deg. Hva betyr det for din butikk? Det betyr at jeg ikke kommer tilbake, og alt det gode jeg kunne sagt om din forretning uteblir. Om jeg skulle si noe i det hele tatt så er det at du har priset deg ut. Det trekker ingen kunder.. Dessverre!

Det kan se ut til at mange av de som vil selge noe, har glemt sine egne kriterier for å kjøpe noe. Eller?

#blogg #butikk #tilbud #forretning #kunde #kundeservice #service #penger #grådig #kjøp #salg



 

4 kommentarer

blomsterevasheksehus

08.06.2017 kl.13:04

Brukt butikk med ny pris e nokka hersk, der synnes æ faktisk fredtex e en versting, æ har funne klær dær som e billigere ny enn dær. Å det synnes æ rætt a slett e trasig fordi æ handle veldig mye brukt av prinsipp. Du finn mye unilt, det e secondhand så man spare miljøet, i tillegg til at inntektan ofte går til en god sak, å ja det bør være billigere å handle på brukt det e jo tross alt brukt.

Bra blogg du har æ slæng mæ på og følle dæ :)

Lillja.blogg.no

08.06.2017 kl.13:18

blomsterevasheksehus: Tusen takk :)

Ja, man blir faktisk irritert når man ser at brukt selges til nypris, og av og til over det.

Torunn

09.06.2017 kl.12:55

Veldig, VELDIG bra skrevet!

Ønsker deg en god dag videre :)

Lillja.blogg.no

09.06.2017 kl.14:58

Torunn: Tusen takk for det :)

Ønsker deg også en flott dag, og riktig god helg :)

Skriv en ny kommentar

hits