hits

Faens med folk som er uenig med deg...

Tenk at det skal vre s himla vanskelig vre enig i, at man er uenig! Den ene mer sint og forbannet enn den andre. Eder og galle kommer ut som eksploderende lava. Argumentene er bde store og tunge, men samtidig uforstelig. Er man ikke enig, s er man ikke enig. Hva er greia? 

Sokrates sa det s flott. Jeg lar meg overbevise, men ikke overtales. Vesentlig forskjell, og de debattene vi ser i det offentlige rom i dag er gjerne preget av overtalelse. Hvem er den mest iherdige? Hvem roper hyest? Hvem er den som klarer rakke mest mulig ned p meningsmotstanderen? Enten det er p den ene siden, eller p den andre. 

Jeg lar meg sjelden overtales. Men har du saklige og gode argumenter s kan det godt hende at jeg overbevises. Ikke fordi du er s flink snakke, men fordi jeg ser andre elementer jeg kanskje tidligere ikke s. Jeg lener meg litt p Arild Edvardsens ord, predikanten fra Kvinesdal, som en gang sa "det e berre statuer som ikkje endrer mening"! Er litt der jeg. 

Det er ikke vanskelig se om et menneske du snakker med, diskuterer for overtale, eller overbevise. Jeg trekker meg elegant ut av enhver diskusjon der jeg ser at overtalen, er den som dominerer. Vel, jeg er ikke frekkere enn at jeg sier mitt, for s nikke og bukke videre. Det koster meg ikke en kalori, la "motstanderen" vite at jeg godt kan respektere et syn som er annerledes enn mitt. For det gjr jeg. Jeg forsker aldri presse mine overbevisninger over p andre, sfremt de ikke ber om det. Spr de, s fr de svar - s er det opp til de hva de gjr med det. P et plan er jeg umulig krangle med! S finnes det andre plan ogs da, s konfliktsky er jeg ikke. Det handler om velge sine kamper, og tullprat er ikke en av de.

N, i disse hyst politiske tidene, der valget er nrt forestende, s er det greit og observere den feigheten som er i mange av vre politikere og stemmesankere. Det gjr det enkelt for meg velge, for jeg kommer aldri til stemme p et parti som rakker ned p andre parti, for heve seg selv. I min verden kalles det mobbing, og knebling av ytringsfriheten. Jeg skal ikke vre med p mobbe noen, eller gi aksept for det p noen mter. Selv ikke nr det gjelder politikk, der det ser ut som at det er dette som er "skillsene" du br ha. God bedring!

Vi ser en helt klar mobbing innenfor det hypolitiske spill i disse dager. Jeg er ikke ndvendigvis enig med hverken Erna, Jonas eller Sylvi, men jeg har ikke glemt menneskene bak deres meninger. Om en tror p Alla, trestubben i skogen eller nordlyset - s betyr ikke det at jeg kan spy ut min eder og galle som om det skulle vrt det mest naturlige i hele verden. Hvorfor skulle jeg det? Fr det noen til endre mening? Tro? Angrep er et elendig forsvar, og avslrt for lengst. 

Vi glemmer at det alltid er en dypere forklaring bak en mening. Det er ikke bare en ting som gjr at jeg tror p det jeg tror p, og velger som jeg gjr. Det er mange grunner. At noen da skal bestride det, er latterlig. S, hvorfor har det blitt slik, at de som ikke tror p det samme som oss selv,  er fritt vilt for den store, lse kjeften. Der respekt er oldtids, og et tilbakelagt tema. Det er akseptert og oppfre seg som tullinger mot hverandre!

Diskuter s det hagler, taket letter, trer triller og latteren henger lst. Vi trenger debattene. Men mist aldri respekten for det mennesker du diskuterer med, da har du tapt! Dette gjelder faktisk i alle omrder der uenighet kommer tilsynet. Enten det er som ridder rundt det runde bord, p nettet, i media eller i ektesengen. For min del blir det vel i den uektesengen, siden jeg lever i synd som ugift, og forvrig er lykkelig med det!

Ha en strlende dag!

#blogg #krangling #uenighet #respekt #valg #meningsforskjeller #meninger #parti #venner #samfunn #samfunnsdebatt #debatt #argumentasjon 

 

14 kommentarer

Minrefleksjon

03.09.2017 kl.11:30

Oi! Dette her var utrolig godt skrevet og jeg er veldig enig. Deter blitt en type hatretorikk som ikke hrer hjemme i politkkken.

Lillja.blogg.no

03.09.2017 kl.11:32

Minrefleksjon: Tusen takk for det :)

Ja, og nr det fr lov til "spre" seg i politikken, i media osv. s er veien kort til de innerste sirkler som i et hjem, barn osv.

Minrefleksjon

03.09.2017 kl.11:35

Ja, og det er s uheldig! Det blir implisitt at denne retorikken er helt ok noe den ikke er.

Nr politikere som skal vre forbilder gjr dette s er jeg redd det kan skape en blge i samfunnet av en ny "normal" mte prate til hverandre p.

Lillja.blogg.no

03.09.2017 kl.11:36

Minrefleksjon: Det tror jeg du har helt rett i! De "sm" lrer av de "store". Slik har det alltid vrt, og slik vil det alltid vre.

Minrefleksjon

03.09.2017 kl.11:37

Ja, dessverre. En fin dag til deg! <3

Lillja.blogg.no

03.09.2017 kl.11:39

Minrefleksjon: Takk, i lige mte <3

frodith

03.09.2017 kl.11:51

Ja, man m ha respekt for andres syn. Jeg har blitt s "gammel" at jeg orker ikke de heftige diskusjonene lenger heller. Hvis noen spr, greit, men ellers orker jeg ikke. Jeg skal stemme, men er lei alle debattene :-P

Lillja.blogg.no

03.09.2017 kl.11:51

frodith: Er nok der, jeg ogs!

maiken

03.09.2017 kl.20:33

Jeg henger meg p frodith her, og er dessuten veldig glad i uttrykket vre enig om vre uenig. Da blir alt s mye enklere.....:)

Lillja.blogg.no

03.09.2017 kl.20:38

maiken: S sant, s sant :)

Toril

04.09.2017 kl.15:59

Kjempebra skrevet! Jeg er s enig, s enig!

Husker med skrekk og gru tilbake til samfunnsfagtimene p gymnaset nr det stod politikk p dagsorden. Vi hadde ei i klassen som var Sosialsitisk av seg og en som var AUF'er. De to havnet ofte i diskusjoner om politikk. Det var ikke snakk om en liten diskusjon. Nei da, for det endte alltid at de satt og ropte til hverandre for at den andre skulle forst at han/hun hadde galt politisk standpunkt. De begynte alltid krangle til slutt. Jeg skjnner ikke vitsen. Ja, vel forskjellige partier har forskjellige synspunkter de brenner for, men en Hyrepolitiker vil aldri overbevise en AP-politiker med sine synspunkter. Spass skjnner alle sammen. De trenger ikke krangle, rope og skjelle hverandre ut. Da takker jeg for meg alts!

Jeg trekker meg unna all politisk debatt, for jeg vet at noen ikke er enige med meg, men nsker ikke noe diskusjon om hvorfor jeg skal stemme som jeg skal gjre. Har et par venninner som nesten blir sure nr de hrer at andre er uenige med deres politiske holdninger. Jeg unngr diskutere politikk med dem.

Politikerne burde vre de frste til skjnne at de skal respektere hverandres politiske ststed.

Respekt for hverandres meninger er et viktig nkkelord :)

nsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke :)

Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Lillja.blogg.no

04.09.2017 kl.16:05

Toril: Ikke sant!! Det er ogs mitt poeng. Man kan ikke drive krangle p andres meninger.

nsker deg og dine en god uke :)

Lise Korsedahl

29.10.2017 kl.00:21

Men shit va BRA du skriver det!

Herregud.. jag var i en sdan situation idag .. dr jag skulle verkligen behvt lsa ditt inlgg INNAN jag hamnade dr jag hamnade.

Detta r nog nt jag definitivt kommer lsa om fr att du skriver s bra och ppnar upp gonen!

Tusen Tack!

Njut av fortsatt fin helg!

/Lise

Lillja.blogg.no

30.10.2017 kl.17:26

Lise Korsedahl: Tusen takk for flott kommentar :)

Jeg skulle lest det flere ganger selv kjenner jeg, spesielt etter ha skrevet innlegg der folk absolutt M vre s uenige i det jeg skriver, at min mening ikke teller :)

Ha en flott kveld.

Skriv en ny kommentar