Jeg gir ikke ett øre til disse innsamlingsaksjonene!

Og jeg kan ikke med min beste vilje fatte og begripe at noen andre gjør det heller. Men det gjør de! De gir så det monner. Pengeboken er vidåpen, og på tv kan du følge med "rottereset", om hvem som har gitt mest av kommuner, landsdeler og pengesterke kjendiser. 

Det stilles opp, alt fra kjendisene som glitrer og synger så tårevått, og oppfordrer folk til å gi, til de som går med alt fra ungen til hunder i allslags vær og banker på dørene. Det er rett og slett litt av en "folkefest", iblandet en formidabel dugnadsånd!

Millionene triller inn på bok. Gode nordmenn!

For min del så må folk gjøre akkurat hva de vil med sine egne penger. Friheten i det, er at jeg gjør som jeg vil med mine, og tillater meg samtidig å stille noen spørsmål rundt dette. Jeg regner med at jeg både har tilhengere og motstandere av det.

Hvor går alle disse blodferske millionene? Hva gjør de med de, bortsett fra den delen som går til å administrere de? Det er jo slett ikke få millioner som går til akkurat det, vet vi. Men den biten snakker vi i alle fall ikke om, ikke under noen omstendigheter. Her er det snakk om få desimaler, om noen i enkelte tilfeller, som havner dit det var tenkt. 

Joda, det snakkes om vann, det snakkes om skoler, det snakkes om kvinner - men helt konkret, hvor går de? Regnskapet må da være et godt stikkord her. Har aldri sett noen regnskap, hverken på den ene eller den andre innsamlingen. Jeg savner det helt konkrete, og det må da være lov å etterlyse det? Forresten så er vel det gjort, flere enn en gang uten at man er mer opplyst av den grunnen.

Dessuten, med minner om at vi har sendt tørrfisk til Afrika, som de brukte til å lage tak av (fordi de ikke ante hva det skulle brukes til), samt gelatin, så er det vel på sin plass å spørre om hvem som organiserer den hjelpen som skal gies? Gelatin!! I tillegg så er det vel ingen hemmelighet at i vårt bidrag fra staten, det store utenlandsbudsjettet, også bidrar til å kjøpe nye våpen og opprettholder krig.

Hva i alle dager skjer når det ruller inn millioner til en fattig landsby? Om de gjør det da..

Jeg er slett ikke kjip! Jeg gir til både lag og foreninger, og tar gjerne med at jeg også bidrar med mitt, når det gjelder andre land enn vårt eget rike. Men det er når jeg VET hvor og hva pengene, helt konkret skal gå til. Det trenger heller ikke være snakk om penger. Jeg har sendt både penger, klær og leker, samt matkasser til trengende i mange år. Jeg hjelper gjerne til jeg! 

Jeg får mer og mer sansen for de små "aksjonene" der formålet er forklart i en setning. "Dette skal pengene gå til"! Enten det er til støtte av et menneske i nød, ved sykdom, støtte av en festival eller hva enn det måtte være. Det ser jo ut til at når det blir for stort, så blir det bare flere kokker, enda mer søl og 0 oversikt.

Nei, jeg gir ikke et øre til slike fester, der jeg ikke vet hva drinkene inneholder! Syns folk skulle være litt mer bevisst på hva de støtter, for jeg tviler vel på at så mange andre dødelige, vet mer enn det jeg gjør. Og her vet jeg lite, til tross for all blest det er om det. Merkelig... Og nei, det holder ikke med solskinnshistorier som ruller over skjermen under den verste heten. 

Poenget med dette? Det er lov å stille noen spørsmål...

#blogg #innsamling #innsamlingsaksjoner #bidrag #verden #fattigdom 

35 kommentarer

22.10.2017 kl.22:00

Har tenkt det samme. Har sluttet å gi. Støtter kun de nære ting, for da vet jeg hvor pengene går. Bra at noen tørr å sette ord på det, for man tør nesten ikke si at man ikke støtter.

Lillja.blogg.no

22.10.2017 kl.22:08

Anonym: Det er sant, er nesten en uting å si at man ikke gjør det, selv om jeg mener grunnen er både god og enkel!

Doc&Dask

22.10.2017 kl.23:42

Her i huset har vi våre faste organisasjoner innenfor kreft og mobbing, som vi støtter. Vi er ikke rike, så vi kan ikke gi til kreti og pleti. Synes det er helt på sin plass at noen tar opp dette tema :)

Lillja.blogg.no

22.10.2017 kl.23:48

Doc&Dask: Så sant. Har et inntrykk av at de fleste har noe de støtter opp om og det er fint :)

Anja

22.10.2017 kl.23:52

Helt enig med deg! Her i huset gir vi utelukkende til de stedene hvor man ser hva pengene går til. Godt å høre at det er flere enn oss som tenker slik.

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.08:47

Anja: Skulle ønske enda flere tenkte seg litt om.

23.10.2017 kl.00:21

Media har mye makt., er are derfor det føles litt vanskelig for mange å tørke si imot. Men jeg tror det er mindre enn før som støtter. Merker det jo litt på energien mår de snakker... Selv har det ikke vært noen bøssebærere hjemme hos meg. Men kan gjerne støtte hvis det feks er ungdommer, skoleelever, idrettspillete som Samler inn flaske el noe annet til noen formål, 🙂

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.08:47

Anonym: Du har rett i det, media har stor makt!

Alli

23.10.2017 kl.01:02

Fint og gi til de som har minst, men som deg er jeg imot å gi til TV aksjonen. De pengene går til alle kjendisene som stilte opp, NRK kanalen og administrasjon. Ingenting annet! Ingen fattig barn får det i hvert fall.. og det vet vi!

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.08:48

Alli: Mye sant der..

Tonje

23.10.2017 kl.06:53

Gir heller ikke til disse store innsamlingsaksjonene rett og slett på grunn av det du nevner her. Ser bare et par unger som har ?fått hjelp?, og hvis flere millioner går til fire unger er det mye som ikke henger på greip her.

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.08:48

Tonje: Enig!

Kise

23.10.2017 kl.07:46

Hei. Du setter nok en gang ord på mine tanker ang. dette. Jeg gir heller ikke til disse TV-aksjonene. Jeg har mine egne hjertesaker som "ikke er verdig" en TV aksjon. Noe en gang beskriver du det utolig godt .

Ha en fin dag Klem fra Inger

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.08:50

Kise: Tusen takk.

Ønsker deg også en fin dag. Klem :)

EG

23.10.2017 kl.12:03

Godt det finnes unnskyldninger man kan bruke for å dekke over sin totale mangel på raushet!

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.12:38

EG: Godt man kan se at evner til å f.eks skrive, ikke forsvinner med vanlig fornuft og mangelen på å forstå hvor viktig det er å stille spørsmål rundt ting.

Jeg skriver at jeg støtter, og gir. Jeg har ytt mye opp gjennom årene, og gjør det fremdeles, og dette har ingenting med min raushet og gjøre.

CMS

23.10.2017 kl.18:29

Helt enig med deg! Ikke glem at UNICEF ligger under FN! Jeg så "The Whistleblower" om den grusomme sex-trafficingen de "fredsbevarende" styrkene bedrev i Bosnia. Varsleren sendte i filmen en email til en av FN-toppene, og resultatet? Hun fikk sparken og ble ekskortert ut...

I virkeligheten sendte hun FEMTI EMAIL!!! Da kan man trygt slå fast at systemet er pill råttent!

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.18:35

CMS: Ja, slik holder de på for å fortsette med "veldedighet"! Det hadde absolutt ikke gjort noe om folk faktisk undersøkte hva de egentlig støter. Istedet støtter tillater de seg å bli fornærmet på de som gjør det!

Mari

23.10.2017 kl.20:09

Jeg synes det er så mye saker å ta, at jeg ikke vet hvilke. Jeg har fattet en interesse for UNESCO(også en del av FN), fordi de jobber med å bevare gamle kulturminner på verdensbasis. Jeg fikk litt øynene opp for dette etter IS sine ødeleggelser i Irak og Syria. Ang dette med bistand, så lurer jeg på om det er fordi folk gjør mer research ang hvor pengene går til, eller om det er fordi det er mange andre saker som engasjerer i første rekke. Vi har lettere tilgang på informasjon pr i dag enn man hadde før. En del av meg tror også at disse landene egentlig ikke har så dårlig med ressurser, men de er styrt av ledere som prioriterer penger og ressurser helt feil.

Lillja.blogg.no

23.10.2017 kl.20:27

Mari: Enig med deg. Det er en utfordring at så mange kjemper om vår oppmerksomhet, og de fleste vil jo hjelpe. Derfor tenker jeg at det letteste for min del vil være å følge hjertet. Når ting, som tvaksjonen gir meg bismak og flere spørsmål enn svar, så velger jeg meg heller unna de. Det ser ut som om at flere og flere gjør det, iflg den siste som var på søndag. Absolutt noe å ta med seg.

Det som irriterer mest

24.10.2017 kl.15:22

er hovedoppslag i lokalaviser om "disse-kommunene-var-blant-landets-aller-kjipeste-i-tv-aksjonen-na-tar-ordforeren-grep" som sto i Ifinnmark nettavisen. Folk burde som forfatter av bloggen sier slutte å gi, nesten gå i protest mot disse pengeinnsamlingene. Drive å rakke ned på kommuner og innbyggerne bare fordi de gav mindre enn andre viser ingenting annet enn at organisasjonene og NRK er pengek***.

Og nei, kommer selv ikke fra en av de som gav minst, selv om jeg ikke hadde brydd meg. Tenker bare på at dette er ikke en utblåsning av å rakke ned på min egen kommune, men at NRK og andre organisasjoner rakker ned på kommuner og deres innbyggere.

Lillja.blogg.no

24.10.2017 kl.15:46

Det som irriterer mest: Amen! Også en stor uting!

Lillja.blogg.no

25.10.2017 kl.12:59

Hei alle.

Jeg har fått et par kommentarer jeg finner så ufine at jeg velger og ikke publisere de. Men jeg kan forsøke og gi de et felles svar. Selv om jeg ikke syns de fortjener det!

En ber meg om å melde meg inn i røde kors slik at jeg får sett hvordan pengene brukes! Svar: Jeg vet at røde kors gjør en veldig god innsats, bl.a her i Norge. Men jeg vet også at de er et veldig godt eksempel på akkurat det jeg prøver å si noe om her. Millioner, om ikke milliarder, er kommet inn til de via spilleavhengige mennesker, som har spilt seg fra hus, hjem og familie. Jeg har virkelig sett hvor galt det har gått med flere, der noen også har tatt sitt eget liv. Om du mener dette er en moralsk riktig måte og samle inn penger på, så gjør det. Men aksepter at ikke alle er enige i det! Jeg anbefaler deg å sette deg inn i hva avhengighet, har for konsekvenser.

Så var det ei her som brukte et helt avsnitt, på at kjendisene stiller gratis opp for tvaksjonen! Jeg har aldri sagt at de får betalt for det!!! Men kanskje skulle du gjøre et forsøk på å finne ut hva toppene av alle disse veldedige og godhjertede menneskene tjener på dette? Jeg lover deg en negativ overraskelse! Og hvor kommer de milliardene fra? Jo, fra naive givere som har ytt et bidrag til de fattige. Hvorfor skal det koste så mye og hjelpe noen, er meg et under!

Til tross for at jeg forklarer hvorfor jeg ikke støtter opp om dette, samtidig som jeg skriver at jeg støtter opp om andre, så blir jeg kaldt grådig og lite raus! Av mennesker som ikke kjenner meg. Dette må være de samme menneskene som da selv bidrar til å bekjempe fattigdom. Minner ikke mye om raushet for de som måtte mene noe annet enn dem selv. Skam dere!

Det verste eksemplet her er likevel de som går på utseendet mitt. Hva i alle dager har det med saken og gjøre? Og tror dere virkelig jeg vil la en anonym feiging få lov til å rakke ned på mine lesere, som har kommentert på et normalt vis i kommentarfeltet, for at dere selv skal føle dere bedre? Nei! Og plukke på ordfeil til andre kommentatorer, samt hvordan en beskriver noe er flisespikkeri. Med litt godvilje så forstår ALLE hva poenget er. Men ikke de aller mest godhjertede! De forstår ikke slik, fordi deres egen raushet er fraværende. Ironisk, siden det er dette som mangler hos andre.

Så, til dere anonyme troll. Vær gjerne uenig, men kom med et usaklig ord om meg eller mine lesere, så ikke forvent og få kommentarene deres publisert.

En ber oss faktisk om å bli voksen! Hva? bli voksen selv tenker jeg. Tål at noen stiller spørsmål, og har andre synsinger enn dere selv. For jeg synser, som alle andre som vet like lite som meg, noe jeg også understreker!

Til alle dere andre. Det er fint å lese om hva dere støtter. De aller fleste har sine hjertesaker, og det er enda godt at de er ulike. Slik at alle har en fair sjanse til å få hjelp, ikke bare de som kommer på tv.

Ha en god dag!

Bjørg

25.10.2017 kl.14:39

Trist at du velger å utelate kommentarer fra oss som ikke er enige med deg. Hadde du satt deg inn i saken, hadde du sluppet å synse. Selvfølgelig går pengene til det de er ment for. Og regnskap finner du sikkert også, om du går på de rette stedene.

Jeg synes det er flott at kjendiser stiller opp, da nettopp de trekker oppmerksomheten mot aksjonen. Desto mer kunnskap, desto mer engasjement. I stedet for å basere seg på hva man selv tror, og ikke unner de som trenger hjelp noe som helst. Det synes jeg faktisk er egoistisk. Helt greit at ikke alle vil eller kan gi, men man trenger ikke prøve å sverte veldedige organisasjoner for det.

Lillja.blogg.no

25.10.2017 kl.14:51

Bjørg: Jeg utelater slett ikke kommentarer fordi folk er uenig med meg, ikke på noen måter. Jeg har blogget såpass lenge at jeg vet at alle ikke kan være enige. Men usaklighet, nei det tillater jeg ikke.

Jeg har virkelig prøvd å sette meg inn i saken, men jo mer jeg finner, desto mer riktig er mine antakelser. Tro det eller ei. Og du synser like mye som jeg gjør, basert på dine inntrykk! Eller påstår du noe annet?

Hva mener du med at jeg ikke unner de som trenger hjelp, noe som helst? Hva vet du konkret om hva jeg støtter og ikke? INGENTING! Bortsett fra den ene som jeg ikke støtter. Det kalles å være usaklig når du konkluderer med at jeg er lite raus, og en av grunnen til at slike som deg ikke er noen vits i å diskutere med. Du har synset din mening for lenge siden, basert på det jeg vil kalle 0 fakta. For meg vet du lite, eller ingenting om. Men, om du så klokkeklart tror på din teori at pengene går dit de skal, så er det vel heller ikke rart.

Jeg stiller spørsmål som er legitime å stille. Om det er sverting, i din synsing, så får det være det. Jeg kan ikke se at jeg har skrevet et ord, som ikke er sant.

Bjørg

25.10.2017 kl.20:50

Svaret er enkelt: Se på unicef.no, så finner dere som ikke tror at pengene kommer fram, svaret. Og skulle dere likevel tro at det er svindel, så legg fram bevis.

På nettsiden til Unicef finner dere masse info, om prosjekter, hva pengene etter TV-aksjonen skal gå til, og også mange "Ofte stilte spørsmål". Så da får dere svarene dere trenger :-)

Lillja.blogg.no

25.10.2017 kl.22:11

Bjørg: Svindel? Nei, bare skyhøye administrative utlegg, og lønninger i millionklassen til toppene. Helt unødvendige faktisk! Dokumentasjonen kunne du funnet på skattelistene, men her må du nok holde deg til media som legger de ut som nyheter når oppgjøret kommer.

UNICEF - Bukken som passer havresekken. Ser du ikke selv hvor dumt det er, det du skriver. Kom med noe ordentlig, så skal jeg ta en titt!

Vi får være enig, i at vi er uenig. Ha en god kveld :)

Idealist

25.10.2017 kl.23:15

Jeg gikk som bøssebærer sist søndag. Tok med meg barna og brukte tre timer av søndagen på å lære dem at vi har det så godt i dette landet at vi har mulighet til å gi mer hjelp enn de fleste andre land i verden.

De fleste åpnet sine dører og lommebøker. Noen ga mye, noen ga det de hadde av småmynter og noen sa nei. Uansett respons var det en anledning til å smile og ønske folk en fin søndag.

Om du ønsker å bruke dine penger på andre ting er det selvfølgelig ditt valg. Men heldigvis møtte jeg folk som smilte og takket for jobben vi gjorde.

Lillja.blogg.no

26.10.2017 kl.09:21

Idealist: Takk for det :) Og selvsagt, den vanlige mannen i gata gjør en god jobb her, ingen tvil om det. Tror ikke jeg vet om noen andre områder med en så stor innsats av nesten hele befolkningen,

Bjørg

26.10.2017 kl.00:36

Så du på nettsiden? 3 % til administrasjon, 75 % til formålet, og 22 % til å skaffe nye midler, står det. Tror du er heldig om Unicef ikke saksøker deg for sjikane og spredning av løgn.

Lillja.blogg.no

26.10.2017 kl.09:27

Bjørg: Nå må du jaggu gi deg! Jeg stiller noen spørsmål, og ytrer mine tanker om dette. Mener du virkelig at det skulle være ulovlig? Hvilken løgn er det du mener jeg ha spredd? At det ksoter mange millioner og organisere dette?

Nå er vi ferdig diskutert, i all høflighet....

Tord

30.10.2017 kl.21:49

Her hadde jeg forventet at Bjørg skulle skrive et innlegg til, men mulig hun er litt tafatt etter dagens VG.

Uansett: Norge gir i år rundt 33000000000kr i bistand over statsbudsjettet. Det er overhodet ikke nødvendig for noen privatperson i dette land å gi noe som helst mer. Dessuten: hvor mye bedre har verden blitt av Norges årelange bistand? Avsløringen i dagens VG er bare toppen av isfjellet.

Lillja.blogg.no

30.10.2017 kl.22:10

Tord: Ja, dette er helt klart toppen av et isfjellet, og slett ingen ny informasjon. Som er det jeg etterlyser! Dette er bare enda en ny bekreftelse. Dessverre..

Du vet, de som tror uten et eneste spørsmålstegn, og som heller ikke tåler at andre stiller spørsmål, ikke er kritiske i det hele tatt.

MioG

30.10.2017 kl.22:16

Du fikk visst inn et stort poeng. For VG stilte spørsmål til Røde Kors om innsamlede midler og Haiti,..og tok dem i løgn og fanteri. Stor artikkel der nå, ser jeg.

Jeg hadde faktisk tenkt å gi i år , sånn for en gangs skyld, til Unicef , fordi skolegang til fattige barn er en grei sak. Men ingen kom på døren min, så da så... Tanken teller, sies det? :)

Lillja.blogg.no

30.10.2017 kl.22:36

MioG: Ja, det var et stort poeng som også her ble bekreftet. Still spørsmål! :)

Skriv en ny kommentar

hits