hits

Det er ikke rom for slike som Davy Wathne!

For noen dager siden kom jeg over et innlegg, skrevet av Davy Wathnes datter, hvor hun skildret sin far, sett fra hennes ståsted. Her tegnet hun opp et ganske så vanlig bilde av en ærekjær arbeider, og far på godt og vondt. En far, slik mange av oss, kjenner vår far. 

Det slo meg at jeg egentlig kunne trukket en god del paralleller til min egen far, han var nemlig litt av en figur han også. Min far var heldig, han var ikke så kjent som Davy Wathne. Men han var min far, og jeg hans datter.

Jeg har altfor liten innsikt i hva saken mot Davy Wathne helt konkret går ut på. Men jeg vet hvordan heksejakt foregår. Jeg vet også hvilke karakterer som kan få gjennomgå mer enn gjennomsnittsmannen. 

Davy er en kjent figur, og har vært det så langt tilbake som jeg kan huske. Det har alltid blåst rundt han på et eller annet vis. Hans væremåte er kanskje litt hesblesende, og han er absolutt ikke en mann du kan presse inn i et a4 formatet. 

Om man "hviler" litt på en gammel saga som sier noen om å legge seg lagelig til for hogg, så kan man finne Davy der. Kjent, stikker seg frem, er ikke redd for å tale deg midt imot, har nok tråkket på mange tær osv. Gud forby i dette samfunnet, hvor alle ser sin rett til å bli fornærmet eller såret. Davy har nok gjort alt!

Jeg forsvarer ikke trakassering, overgrep, vold eller annet dritt. Ikke på noen måter! Men det lukter ille, når det plutselig skal "sprekke" i et menneskets liv. Da er det ikke måte på hvor mange som føler seg tråkket på, og mener seg sin rett til å uttrykke det i sosiale medier, på de mest nedverdigende måter. Mennesker som ikke kjenner mannen setter seg til doms i saker man får et lite bruddstykke av. En liten setning, en mistanke. Det er kanskje litt lettere å hugge hodet av han enn det ville vært på noen som helst andre, som ikke var kjent? Det ser ut til at massene oppnår en viss tilfredsstillelse av det.

Uten å påstå at mannen er uskyldig, eller skyldig for den saks skyld, så kan jeg i alle fall påstå å si at den heksejakten vi utsetter mennesker for i dagens samfunn faktisk er verre, enn i de tider da giljotinen stod klar på torvet. Da foregikk utleveringene på et lite område, med en begrenset mengde mennesker tilstede. I dag ropes det ut i enhver mediekanal som finnes, mange ganger daglig, til flere tusen mennesker som mener seg istand til å dømme etter eget velbehag.  Vi opptrer trakasserende, og utøver et voldsomt overgrep på et menneske med vår fulle rett - fordi vi kjenner typen(?)! Det er ikke rom for slike som Davy Wathne, skyldig eller uskyldig. Det er skremmende!

Skjerp dere folkens!

#blogg #mobbing #media #sladder #usannheter #løgn #fornærmet #trakassering #fordømmelse

 

 

32 kommentarer

11.12.2017 kl.11:52

Enig!!

#Meetoo er vel og bra, men hva skal de gjøre etterpå? Hva skal komme da? Når mange har fått ruinert livet sitt av ting som aldri blir behandlet i noen domstol. Men kun i gapestokken og basert på hviskeleken, strengt tatt. Hva kommer etterpå? Tror alle som henger seg på at nå er problemet løst?

Blir det virkelig lettere å anmelde slike saker etterpå? Man får ikke dømt noen uten BEVIS. Så nei, jeg tror faktisk ikke ting vil endre seg. I alle fall ikke til det bedre...Det har aldri vært lett å få igjennom en voldtektssak i rettsapparatet, og det vil aldri bli letterer heller, dersom kravet til bevis som er gode nok skal opprettholdes. Og det må det. Ellers får vi en mengde mulige justismord.

I sin revolusjonsrus hogget franskmennene hodet av alle som kunne lese... og etterpå havnet sjefen i galgen selv. Og så endte de med en ny Keiser tross alt.

Så hva kommer etter #Meetoo?!

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.12:06

Anonym: Et veldig godt spørsmål, og det skader ikke å se tilbake på historien og konsekvenser for egne handlinger.

Oppgitt

11.12.2017 kl.11:58

Takk for et godt innlegg - i kampen mot heksejakt og offentlig karakterdrap.

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.12:06

Oppgitt: Takk for kommentar!

Minrefleksjon

11.12.2017 kl.13:35

Flott skrevet.

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.13:47

Minrefleksjon: Takk!

LISE

11.12.2017 kl.17:05

Som alltid Enig. Du setter ord på det. Flott. Synes også Meetoo har gått for langt :) Ha en hyggelig kveld :)

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.17:11

LISE: Tusen takk for det :)

Ha en fin kveld du med :)

Sverre

11.12.2017 kl.20:08

Helt enig. Flott innlegg. Jeg ser historisk på det hele. Nå klarer snart kvinnene med #metoo å melde seg ut av yrkeslivet og tilbake til kjøkkenbenken. Fordi på sikt vil ingen ansette kvinner lenger. Det er så mye styr med dem. De blir hele tiden "trakkasert".

På Shakespeares tid måtte mennene spille kvinneroller. Kvinnelige skuespillere fantes ikke.

Skal kvinner leke med menn så må de være litt hardbarka. Det er de tydeligvis ikke. Det er plutselig blitt "feministisk" å være offer? Altså hallo?

Alle kan være offer. Det er ingen kvalifikasjon i det. Det er som å si at man har vondt i foten. Man har bare litt vondt i sjelen. Fordi Davy Wathne er så kvikk i replikken. Og du sjøl bare står der som en sekk. Hva så? Get on your game!

Det er så lett å sutre. Hva skal vi gjøre den dagen alle sutrer? Hvem skal jobbe da?

Da vil vi bli utkonkurrert. Av andre. Som ikke lar kvinnene sine sutre alt i stykker.

Det er farlig å ta sutring alvorlig. Det vet alle som har jobbet i barnehage. Begynner du å dulle med de som griner så griner til slutt alle. Sånn er det med #metoo også. Snart gråter hele verden. Det er til å le seg fillete av. Eller grine.

Flott innlegg! Stå på!

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.21:46

Sverre:Tusen takk for kommentar.

Med tanke på at vi lever i et konkurransesamfunn så er det du skriver slett ikke umulig!

Når det gjelder sutring, så lurer jeg på om vi ser resultatet av den store sutregenereasjonen? Barna vi skånte for alt og alle, ja selve livet.

Det er utrolig trist å tenke på fordi man vet det finnes trakassering, det finnes overgrep, det finnes fornærmede.. I dag lærer vi at alle har rett til å føle seg fornærmet, og ingen kan si eller sette grenser for når grensa er overskredet. Det ligger mye sant i det men også en viss fare. Vi vet det er mange som er altfor nærtagende, skjør. Hva med disse som kommer i veien for de?

Jeg vet ikke, mange spørsmål og noe skurrer. En viktig debatt dette :)

Sverre

11.12.2017 kl.20:31

Det hele minner om sangen "Rosen og gresset". Gresset (kvinnene i TV2) liker ikke at rosen (Davy Wathne) får så mye oppmerksomhet. Så de gror ham ihjel. Og tror at nå kommer alle til å se på dem.

Men TV2 blir en kanal med middelmådigheter. For det er det de er. Middelmådigheter. Og ingen gidder å se på politisk korrekte middelmådigheter. Det er bare et stort gjesp.

Så Davy Wathne dukker opp igjen. På Max. Eller en annen mannekanal. Og ingen kommer lenger til å huske at det en gang fantes en TV-kanal som het TV2. Den endte som en velmenende, uinteressant klikk av kvinner som ikke var spesielt begavede, originale eller interessante. Men de var velmenende og korrekte. Jaja. Spørs hvor interessert folk egentlig er i det. Når det kommer til stykket.

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.21:48

Sverre: Davy begynner å bli en gammel mann, men jeg tror heller ikke han er helt ferdig.. Han er ingen dømt mann, og man vet om mange andre, i det offentlige lys som er både anklaget og dømt for verre - men likefullt så er de der.

frodith

11.12.2017 kl.21:52

Veldig enig med deg Lillja!

Lillja.blogg.no

11.12.2017 kl.22:24

frodith: :)
Hei..Denne saken har jeg ikke fulgt med. Hva som er sant og ikke vet vell bare de involverte når alt kommer til alt. Og så har vi jo forskjellige tolkninger av de forskjellige menneskene også..

Kjenner jeg blir helt matt av alt dette. Heksejakt.. me too osv.. Alle er jo ofre nå. Hjelpe meg hvor mange som føler seg trakassert og utsatt for alt mulig.

Da jeg vokste opp fikk vi beskjed om å si ifra om noen gjorde noe vi ikke likte... Jeg har gitt ørefiker, og bedt mennesker om å reise til en viss plass. Aldri har jeg vell latt meg bli et offer hvor jeg trenger sympati av en hel verden..

Kampanjene nå som skal støtte noen ødelegger for andre. Jeg ser med gru på at det ikke behøves rettsak eller noe. Mennesker blir stemplet over alt, og det er noe jeg ikke liker i det hele tatt. Her tar de loven i egne hender og gir gass ett hundrede prosent.. Ingen hensyn, ingen medfølelse..

At mennesker opplever overgrep er ikke noe jeg ser lett på, men jeg ser heller ikke lett på det som skjer nå. Jeg tar avstand. Dette er bare for dumt... tusenvis av kvinner hyler over seg fordi de har opplevd ett eller annet en eller annen gang.... jeg vil også er en setning som dukker opp i hodet mitt når jeg leser overskrifter. Det er en flodbølge som ingen ende vil ta.. Når skal mennesker skjønne at det vil stoppe en gang... Bølgen treffer land og sklir ut igjen... Hva med alle de som lever for oppmerksomheten... Denne verden har blitt et sykdomstegn, og jeg skjemmes på mine med søstres vegne...

Lillja.blogg.no

12.12.2017 kl.17:33

Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg er redd at vi en dag ikke tar de ordentlige overgrep på alvor. Vi blir redd og slett blinde for hva som blir fortalt fordi det er så mye. Før i tiden så klappet man til de som var ufine. I dag skal det gå gjennom media, mens den skyldige kanskje ikke aner så mye av det. Jeg mener at man absolutt skal ta alle på alvor, men de som da mener seg fornærmet også må gjøre det og ikke bare slenge ut påstander om fornærmelser. Gud bedre jeg kunne vært fornærmet, om jeg ville...

Vi må lære oss sette grenser, si ifra før det kommer ut av kontroll.

Vilde

13.12.2017 kl.02:11

Så fint innlegg. Godt at flere er med på å nyansere debatten!

Hilsen en naiv datter (som tydeligvis ikke har skjønt påvirkningskraften til sosiale medier) som ikke visste helt hva hun bega seg ut på da hun skrev et innlegg til sin far på facebook :-)

Lillja.blogg.no

13.12.2017 kl.05:53

Vilde: Takk! :)

Ja, jeg mener det er viktig å nyansere debatten her, og ikke minst få den opp i dagen.

Knallgodt eksempel med det du selv skrev, folk lar seg engasjere men det er når "heksene" klapper ihop det blir skummelt.

Oppgitt

14.12.2017 kl.08:50

DN melder om at AP har fått mange varsler om Trond Giske - men media holder naturligvis tyst om saken siden han er nestleder i AP.

Nettavisen hadde en artikkel om saken men den ble kjapt fjernet. Har AP og LO tatt en telefon til redaksjonen mon tro? Er det slik en fri og uavhengig presse fungerer?

Lillja.blogg.no

14.12.2017 kl.11:46

Oppgitt: Helt rått!

En kan jaggu undre seg..

Gaunil

14.12.2017 kl.11:38

Tusen takk for at du setter ord på det jeg tenker. Absolutt enig i alt du skriver. Ja, dette har blitt en heksejakt det er umulig å forsvare seg mot.

Lillja.blogg.no

14.12.2017 kl.11:46

Gaunil: Det ser dessverre slik ut!

Thorbjørn Ustad

14.12.2017 kl.21:04

Nei, kan ikke annet si at jeg er enig. Nyansert godt innlegg. Forsett i den banen!

Lillja.blogg.no

14.12.2017 kl.21:57

Thorbjørn Ustad: Takk for det.

AndersInge

15.12.2017 kl.23:33

Veldig bra skrevet. Du er en av bloggerene som har noe fornuftig å si. Fortsett slik.

Verden holder på å bli gal. Når det å spørre om tlf nr eller spørre en 19 åring om dei vet om noen fester så har det tippet helt over. Når dette er "galt" og havner i #metoo kategorien da er dette på feil vei.

Selvfølgelig skal alle som gjør overgrep straffes hardt men å stole blindt på anonyme anklager blir helt feil. Vi lever i et demokrati og lynje mobben og MSM skal ikke være dommer og bøddel.

#metoo er et utspring som stammer fra samme side som enda ikke kan aksepterer valgresultatet i USA. Når dette blir brukt som motkampanje for å kvitte seg med motstandere/konkurenter eller prøve fjerne demokratiske valgte presidenter etc ,ofte kun basert på gamle rykter og anonyme anklager er dette et stort tilbake skritt for samfunnet,demokratiet og dei som virkelig er blitt misbrukt/voldtatt. Det er stor forskjell på å spørre om et tlf nr, veien til en fest og det å voldta. #metoo har sauset sammen alt!

Håper 2018 kan bli et år med blanke ark. #metoo har gjort jobben sin og kan pensjoneres nå.

Lillja.blogg.no

15.12.2017 kl.23:49

AndersInge: Tusen takk for det! Jeg skal nok fortsette slik jeg har gjort i mange år når det gjelder bloggingen og hva jeg tar opp.

Enig med deg, overgrep skal tas på alvor men jeg er ikke så sikker på at det er via den offentlige gapestokken med synsing og mening - slik det er i dag..

Stian Nilsen

21.12.2017 kl.01:13

Fantastisk moro og høre noen som ikke forhåndsdømte mannen, da jeg har prøvd og bli klok på saken og ikke kan se noe annet enn at han kan ha fortalt groviser ei hver spisebrakke i byggebransjen hadde såvidt dratt på smilebåndet av i smikerommet(?) og tatt en kvinnelig ansatt sminkør/makeup artist på en synelig tattis for og illustrere ett eller anna poeng med denne historien/grovisen. Hvor på kroppen denne var har jeg ikke satt meg inn i men siden hun var på jobb regner jeg ikke med den var på pupper eller rumpe området da det pleier og være krav til og være "anstendig" ankledd på arbeidsplassen? Det er vel mer det at han er en hvit priveligert eldre mann og tv2 prøver og bli mer politisk korrekt.

Har kun møtt mannen 2 ganger, men han slo meg ikke som moderat da jobben hans har vært og lage liv og røre i fotballsendingene til tv2. Ikke at det bryr meg men tror vi ikke har vært med i hverken vm eller em på nokså mange mesterskap. Så da vi ikke kvalifiserer seg ei gang kan det jo være forståelig at man kjeder seg på jobb og må til med en grovis eller 3 ;) Tror heller ikke det hadde vært en kjeft som hadde sett på sjakk vm om magnus hadde nesten kvalifisert seg for 12 året på rad.

Blei mye dette her, men må også få med at det er veldig givende og følge bloggen din! Stå på og lykke til videre.

Lillja.blogg.no

21.12.2017 kl.21:27

Stian Nilsen: Hehe, fin formulering og jeg kunne ikke vært mer enig ;)

Virkelig gøy at du finner det jeg skriver som givende :)

Olav Skuggedal

22.12.2017 kl.10:24

Fantastisk bra skrevet

Lillja.blogg.no

22.12.2017 kl.12:13

Olav Skuggedal: Takk for det :)

RB

28.12.2017 kl.12:45

For noe tull! Du skriver "Jeg har altfor liten innsikt i hva saken mot Davy Wathne helt konkret går ut på", allikevel konkluderer du med at det er en heksejakt? Kanskje du skal stole på at de som sitter litt høyrere vet mere enn deg og at det sjelden er røyk uten ild?

Lillja.blogg.no

28.12.2017 kl.13:00

RB: Stole på alt media skriver mener du? Tror ikke det! Lov å tenke selv vettu ;)

Skriv en ny kommentar